Lennart Hansson föll för Toyota Celica redan första gången han såg den. Vi förstår varför. Foto: Martin Öberg

Toyota Celica ST 1976 provkörning

Foto: Martin Öberg

En solig dag, en tom landsväg och en vacker Toyota. Hur mycket mer kan en enkel människa begära?

Foto: Martin Öberg

Lennart Hansson föll för Toyota Celica redan första gången han såg den. Vi förstår varför.

Foto: Martin Öberg

Med en tankvolym på 58 liter blir räckvidden helt okej. Bilen fungerar bra på långresor.

Foto: Martin Öberg

Hardtop betyder avsaknad av B-stolpar. Snyggt och elegant.

Foto: Martin Öberg

Lennart Hanssons bil är i ett makalöst skick, vilket inte minst syns i motorrummet. 18R-C-motorn ger 86 hästkrafter.

Foto: Martin Öberg

Trots det sportiga utseendet finns gott om plats för bagage.

Foto: Martin Öberg

Förarmiljön var sportig även på insidan, med runda instrument och stor varvräknare.

Foto: Martin Öberg

Inredningen går i 70-talsbrunt. Det ger den rätta känslan.

Foto: Martin Öberg

Mätartavlorna är både snygga och lätta att förstå sig på. Träpanelerna är gjorda i plast.

Foto: Martin Öberg

Här spenderar Lennart Hansson så mycket tid kan kan. Varje höst åker han till Norge med bilen.

Foto: Martin Öberg

ST i grillen betyder enkel kamaxel, två liter och 86 hästkrafter. GT-versionen hade Twincam-motor.

Foto: Martin Öberg

Lennart Hansson har ett speciellt förhållande till sin Celica.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!