Profilen är coupésmäcker men egentligen är Arteon en femdörrars, praktisk halvkombi. Karosslängden och dålig bakåtsikt gör Arteon otymplig i trånga städer. Den hör hemma på landsvägar.

Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR provkörning

Profilen är coupésmäcker men egentligen är Arteon en femdörrars, praktisk halvkombi. Karosslängden och dålig bakåtsikt gör Arteon otymplig i trånga städer. Den hör hemma på landsvägar.

Titta förbi de snygga karossvecken och notera det viktigaste: VW:s backkameror är dolda i emblemet som fälls upp vid behov.

Bagageutrymmet lastar 563 liter. Fälls baksätet framåt kan man få in 1 557 liter. Svagheter: Hög lasttröskel och 60/40-delat ryggstöd i stället för tredelat.

Luftutsläppens linjer löper längs hela instrumentpanelen och ut på dörrsidorna. Mycket elegant.

Inställningsmöjligheterna är oändliga i assistent-fyllda Arteon. Här har miljökämpen Mikael valt Eco-läget och att motorn ska låta ”normalt”.

Dieselmotorn hörs lite väl mycket på tomgång. Inte så att det stör, men för 434 900 kronor vill man ha gravtystnad.

Taklucka för flygspaning i händelse av att ”assistenten” kört för fort …

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!