Foto: Teknikens Värld
Ingenjör Bengt Odelgard, den nya chefen för vårt testteam, på väg ut för ett hastighetsprov. Lägg märke till Pirellis gördeldäck, typ Cinturatol.
Foto: Teknikens Värld
Motorn i P1800 är en ren nykonstruktion, vilket inte hindrar att den är otroligt lik sina föregångare i PV544 och Amazon. Men så kan ju inte en rak vätskekyld fyra se ut på så många olika sätt heller! De två SP-förgasarna känner vi också igen från tidigare modeller.
Foto: Teknikens Värld
Bilden här visar bagageutrymmet, som är hela 45 cm djupt – vilket är bättre än hos de flesta andra bilar i den alltmer populära Gran Tourismo-klassen!
Foto: Teknikens Värld
Instrumentpanelen är välplanerad, men mätarna är svåra att läsa av, bland annat beroende på att vissa graderingar är otydliga.
Foto: Teknikens Värld
Strålkastarna är tyvärr inte asymmetriska – man räknar väl med att återförsäljare i olika länder ordnar den detaljen. Emellertid så finns det ljustuta.
Foto: Teknikens Värld
Den inre säkerheten representeras av den stoppade panelen samt det långa avståndet mellan de åkande och panelen. De fällbara solskydden är väl stoppade.
Foto: Teknikens Värld
Skivbromsar på framhjulen ger effektiv och behaglig bromsverkan även vid höga farter. Servoaggregatet ger lågt pedaltryck.
Foto: Teknikens Värld
Säkerhetsbälten av så kallad trepunktstyp är standard, men tyvärr sitter det övre fästet för högt.