Här är ena halvan av Volvos drivlina till V60 Hybrid. Det vi ser är bakaxeln med tillhörande elmotor (som är på 51,5 kW ~70 hk). Det orangegula kablaget ska, när bakaxeln är på plats, kopplas ihop med övriga systemet, inklusive litiumjonbatterierna. Exakta uppgifter samt sprängskiss kan du se och läsa i Teknikens Värld nr 1/2011 som finns i butik 22 december. Foto: ANDERS WEJROT

Volvo V60 Hybrid – snåla 0,19 l/mil

Foto: ANDERS WEJROT

Här är ena halvan av Volvos drivlina till V60 Hybrid. Det vi ser är bakaxeln med tillhörande elmotor (som är på 51,5 kW ~70 hk). Det orangegula kablaget ska, när bakaxeln är på plats, kopplas ihop med övriga systemet, inklusive litiumjonbatterierna. Exakta uppgifter samt sprängskiss kan du se och läsa i Teknikens Värld nr 1/2011 som finns i butik 22 december.

Foto: Joakim Carlander

Volvos D5-turbodiesel står för andra halvan av hybriddrivlinan. Original har D5-motorn 205 hästkrafter, men i V60 Hybrid blir effekten något högre. Exakta uppgifter samt sprängskiss kan du se och läsa i Teknikens Värld nr 1/2011 som finns i butik 22 december.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!