Foto: Glenn Lindberg
Balansmässigt är V90 Cross Country lika lekfull som sina lägre 90-seriesyskon. Kul på isen! Bra diffverkan bak.
Foto: Glenn Lindberg
Jämförelse V90 Cross Country vs XC70 i kortform. Markfrigången är lika hög, 21 cm. V90 Cross Country är förstås dyrare (börjar på 378 000 kr för D4 manuell), men å andra sidan går inte XC70 att köpa längre. Lastkapaciteten är 560 liter mot 575 och XC70:s kantiga bakstam ger mer utrymme vid ”fullpackning”. Körmässigt är XC70 sjumilastöveln.
Foto: Glenn Lindberg
Hjulhus i grå stöttålig plast (går även att få färganpassad), observera den lilla plastbiten på dörrbladet.
Foto: Glenn Lindberg
Subtil text på bakre stötfångaren signalerar vad du blivit omkörd av. Genomgående mer lyx hos V90 CC.
Foto: Glenn Lindberg
Svarta träpaneler alternativt silverdekor. Men vi saknar mer Cross Country-attityd interiört, typ handtag och emblem.
Foto: Glenn Lindberg
En ynka sömn skiljer inredningsstilen från vanliga V90.Komfortstolarna håller för många mil. Bättre insteg hos V90 Cross Country.
Foto: Glenn Lindberg
Off Road-läget fungerar upp till 40 km/h för att inte slita alltför mycket på drivlinan.
Foto: Glenn Lindberg
Drive Mode har ett Off Road-läge som skärper drivlinan för körning på löst underlag i terränglådan.
Foto: Glenn Lindberg
Ljudkomforten är bra med lägre bullernivå än det större syskonet XC90. Däremot lyckas inte V90 Cross Country passera vägskarvar, potthål och isbark obemärkt.