Volvo tycker att XC40 ska ses som en suv, inte crossover. Markfrigången är höga 21 cm. Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC40 provkörning

Foto: Glenn Lindberg

Lilla XC40 får dra tunga släp. Med D4-motorn är max släpvikt 2 350 kg.

Foto: Glenn Lindberg

Volvo tycker att XC40 ska ses som en suv, inte crossover. Markfrigången är höga 21 cm.

Foto: Glenn Lindberg

Fenomenalt enkelt och praktiskt lastgolv som också är avskiljare. Insynsskyddet går att gömma under.

Foto: Glenn Lindberg

Flaggan går inte att beställa från fabrik. Säljs bara som tillbehör.

Foto: Glenn Lindberg

Sensus-skärmen är exakt lika stor och fungerar på samma sätt som i 90-bilarna.

Foto: Glenn Lindberg

Induktiv laddning av mobiltelefon ingår i teknikpaketet för 12 900 kr.

Foto: Glenn Lindberg

Komforten är inte den bästa, men utrymmet räcker gott för vuxna.

Foto: Glenn Lindberg

Dörrsidorna består i stort sett av endast två paneler. Stora förvaringsutrymmen.

Foto: Glenn Lindberg

Åttastegad automatlåda med shift-by-wire är standard till D4 och T5 AWD.

Foto: Glenn Lindberg

XC40 är aningen knyckig i längsled, men det är absolut inget ovanligt för en bil med kort hjulbas.

Foto: Glenn Lindberg

Erik Wedberg får leta länge om han ska hitta någon elmotor i XC40. Det kommer ”framöver”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!