18-tumsfälgar är standard men som tillval finns fälgar ända upp till 22 tum i storlek. Foto: Patrik Lindgren

Volvo XC60 D5 provkörning

Foto: Patrik Lindgren

XC60 är först ut i Volvos nya 60-serie som snart fylls på med S- och V60.

Foto: Patrik Lindgren

18-tumsfälgar är standard men som tillval finns fälgar ända upp till 22 tum i storlek.

Foto: Patrik Lindgren

Med likvärdiga motorer är XC60 86 000 kr billigare än XC90.

Foto: Patrik Lindgren

Alla motoralternativ till XC60 är fyrcylindriga. Man kan välja mellan bensin, diesel och el/bensin-hybrid.

Foto: Patrik Lindgren

Inredningen i XC60 fortsätter i samma spår som tidigare Volvo-bilar. Körassistenten Pilot Assist ingår inte i standardutrustningen till XC60.

Foto: Patrik Lindgren

Åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift är måsten vid introduktionen. Luftfjädring ger ett extra körprofilläge, Offroad, som höjer markfrigången.

Foto: Patrik Lindgren

Baksätet är bekvämt och har fullt tillräckligt ben- och fotutrymme. Här sitter 192 cm långe Erik Wedberg ”bakom sig själv”.

Foto: Patrik Lindgren

Ska man klaga på något så ska man klaga på bagageutrymmet. Snålt på utrymme och fattigt på funktioner.

Foto: Patrik Lindgren

XC60 förmedlar samma trygga och säkra vägkänsla som sitt större syskon men uppfattas som mer kompakt och spänstig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr