Foto: Teknikens Värld

Så renoverar du bilens strålkastare

Salt, avfettning, UV-strålning och flygande skräp sliter på strålkastarglasen, ger dåligt ljus och ett trist intryck. Så här renoverar du dina strålkastare för några hundralappar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Slitna gulnade strålkastare ser inte bara trist ut, du kan även få anmärkning hos Bilprovningen om de anses vara i så dåligt skick att de kan vara trafikfarliga på grund av att ljusbilden blir fel eller för svag. Att byta ut hela strålkastarinsatsen kan kosta flera tusenlappar per sida men det finns en avsevärt mycket billigare och enklare väg där du inte ens behöver montera bort strålkastaren. Helt enkelt genom att våtslipa och polera plasten så den återfår sin forna glans.
På just min Porsche 911 är det föredömligt enkelt att plocka bort strålkastaren med ett tillhörande verktyg vilket underlättar arbetet en del, men på foto-Glenns Renault Megane är det lite mer omständigt så vi maskerar arbetsområdet på plats.

Det enda verktyget vi behöver är en polermaskin vilket troligen finns i garaget om du är bilintresserad. Har du en polermaskin med oscillerande huvud är det ännu bättre då det minskar risken för sliprosor. För att göra det enklare att arbeta har jag köpt en mindre stödplatta, nu 75 millimeter i stället för 125 millimeter som satt på maskinen från butik. Till det tillkommer sliprondeller, 77 millimeter, avsedda för våtslipning och köp då gärna sådana med skumgummiliknande material undertill vilket ger lite dämpning. Något som minskar risken för sliprosor på ojämna ytor.

1 av 3: Jobba på plats eller ta loss strålkastaren, gör det som är lättast på din bilmodell. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Då min bil är 17 år gammal och har rullat över 18 000 mil är strålkastarna ganska hårt ansatta vilket betyder att jag måste börja med en grov kornstorlek för att få bort den skadade ytan. Se till att skydda delar du inte ska slipa, som bland annat kring­liggande karossdelar eller spolarmunstycken med maskeringstejp. För att minska risken att slipa genom tejpen kan du lägga dubbla lager.
Du kan även använda en skruvdragare med fästplatta för sliprondeller om du inte har en polermaskin men en fördel med den senare är att du kan ställa hastigheten och att den är oscillerande.
Efter cirka en timme per strålkastare kan du njuta av lyktglas som ser ut att vara nya och känna dig ganska nöjd över att du sparat några tusenlappar.

Gör så här:

1. Första steget i slipningen är också det viktigaste, det är här du måste vara noggrann och se till att få bort all skadad yta. Jag börjar med kornstorlek 180 på grund av skadans omfattning, men för dig kanske det räcker att börja på 360 eller 500. På vissa punkter kan det vara svårt att komma åt riktigt och då kan du slipa för hand med sliprondellen på just den punkten och jämna ut med maskinen sedan. Det du siktar på är en jämn matt yta över hela strålkastaren vilket kan ta ett tag att uppnå. För mig tog den första slipningen 35 minuter vilket är ungefär lika lång tid som resten av arbetet tog. Använd sprayflaskan med vatten för att blöta ner ytan och spruta även lite på sliprondellen innan du börjar slipa, fyll sedan på med vatten under slipningen då det fungerar som smörjmedel och för bort slippartiklar från ytan. Använd mikrofiberduk för att torka av ytan och kontrollera den.

1 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3: Här behövs ytterligare slipning för att få ett jämnt lager att utgå ifrån. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

2. När du fått till en jämn matt yta är det dags att gå vidare till nästa steg, i mitt fall kornstorlek 360. Nu tar slipningen inte lika lång tid som första lagret och när du slipat hela ytan kan du gå vidare till en finare kornstorlek. Upprepa detta tills du avslutar med kornstorlek 4000. Har du varit noggrann med underarbetet och sett till att fylla på med vatten under slipningen bör du nu ha en yta som är nästintill som ny utan sliprosor och liknande.

1 av 5: En sån här matt jämn yta bör du ha innan du går vidare och byter till finare kornstorlek. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Här är ytan efter att ha slipat med kornstorlek 1000. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Ungefär så här bör det se ut efter att du har slipat med kornstorlek 4000. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Se till att håll ytan våt med hjälp av sprayflaskan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

3. Som ett sista steg för att få ytan ännu lite klarare kan du gå på med en polerrondell och lite polermedel vilket bör ge ett resultat där strålkastaren är i nästintill nyskick. Upprepa sedan hela proceduren på den andra strålkastaren.

1 av 4: När du är klar med slipningen kan du polera ytan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4: Före. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Efter. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

4. Nu när du slipat bort det som tidigare var ett skyddande lager, om än slitet, så behöver du skydda den nyslipade plasten mot att nya skador uppstår. Här finns olika val att göra. Jag köpte en särskild behandling som sprayas på i flera lager där den torkar tio minuter mellan varje applicering. Detta skyddar mot bland annat UV-strålning och behöver appliceras igen inom cirka ett år. Du kan även klarlacka ytan med en särskild tvåkomponentslack avsedd för just strålkastare. Detta kräver lite mer jobb med maskering och eventuell polering efteråt men ger ett mer beständigt skydd.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!