Foto: Teknikens Värld

Vår nyinköpta Clio krånglar!

Vår nya Renault Clio har onormalt hög förbrukning och har svarar dåligt på gaspådrag. Vad göra? Teknikens Världs experter svarar och hjälper till.

20120620 kvitterade vi ut vår nya Renault Clio. Vi har tidigare haft två styckna bilar av samma märke och varit jättenöjda. 20120716 återvände vi med bilen till Helmia i Karlstad.

Vi hade uppmärksammat att bilen då och då inte svarade direkt på gaspådrag, men efter ett kort tag överreagerade. Ungefär som ett ”aha jag har fått gas”.

Sammanlagt tre gånger har vi lämnat in bilen av samma orsak. Felet kvarstår. Har fått uppmaningen att komma tillbaka när felet uppstår! Kan hända 5–6 gånger på 30 mil. Vi är också fundersamma över bränsleförbrukningen som varierar kraftigt. Blandad körning mellan 0,62–0,72 l/mil. Senaste rena stadskörningen 0,96 l/mil!

Vi har även påtalat detta faktum. Som grädde på moset har vi 20121012 fått en inbjudan att vara bland de första som får ta del av lanseringen av nya Clio, baserad på vårt tidigare bilnummer.

Vår fundering är hur man går vidare i ett ärenden som detta? 

Vi undrar också om några tester har gjorts på årets modell av Clio eftersom Renault har riktvärden för bränsleförbrukning.

/Kjellåke Jonsson och Margareta Alsen

Svar:

Tack för er fråga. Tråkigt med problem på en fyra månader gammal bil. Ni undrar hur ni skall gå vidare i detta ärende. Mitt svar är att skriva till försäljningschefen på Helmia och berätta precis som ni gjort i er fråga. Skriv också att bensinförbrukningen inte är acceptabel. Enligt min bedömning 20 procent för hög. Skriv att ni accepterar ett reparationsförsök till men kvarstår felen på bilen efter detta så häver ni köpet/alternativt vill byta till en annan likvärdig bil. Praxis är att man efter tre reparationsförsök om felet kvarstår har rätt till hävning av köpet, om felet är väsentligt.

Säljaren får kanske byta mer komponeneter runt motorn och testa bilen ordentligt innan ni får tillbaka den denna gång. Då detta kan ta tid skall ni också begära lånebil. Vidare har ni rätt till ersättning för att ta bilen till och från verkstaden. Accepterar säljaren inte era krav skall ni göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Om köpet går tillbaka har säljaren rätt att dra av för körd vägsträcka, för att ni använt bilen. På en sån här liten, billig bil, är värdeminskningen ungefär tio kronor per körda mil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!