Verkstaden glömde att fylla på motorolja

Verkstaden glömde att fylla på motorolja, ska jag acceptera förlängd motorgaranti? Teknikens Världs experter hjälper läsarna till rätt beslut.

Jag har en Volvo S60 D3 som jag just gjort första servicen på, vid 1 300 mil på Volvo-verkstaden där jag bor.

Jag köpte bilen helt ny av Volvo­återförsäljaren i Handen, för exakt ett år sedan.

Mitt bekymmer är nu att när jag hämtade bilen från servicen så stannade motorn efter några kilometer. Jag fick dock igång den efter några startförsök och åkte tillbaka till verkstaden.

Man genomförde elektronisk felsökning och en del andra kontroller men hittade inget galet. Jag körde hem. Nästa dag startade bilen och dog, men gick igång igen. Jag besökte verkstaden en gång till för ny koll och fick besked att allt föreföll okej. Jag körde påföljande dag cirka fyra mil och hade problem igen, svårstartad, bilen dog någon gång och så vidare. På hemvägen började oljenivåindikeringen lysa, den visade att jag skulle fylla på 0,5 liter motorolja. Jag återvände till verkstaden.

De konstaterade nu att motorn var nästintill tom på olja. När de lyfte bilen och tog bort oljepluggen rann det ur knappt två deciliter.

Verkstaden hade alltså vid servicen glömt fylla på ny olja. Detta hade de ej heller kollat vid mina två besök dagarna innan.

Som kompensation för eventuella skador på motorn eftersom den körts utan olja har jag erbjudits förlängd motorgaranti, utan tid- eller milbegränsning.

Hur skall jag ställa mig till detta erbjudande? Det känns inte bra.

/Teknikens Värld-läsare

Svar:

En motor tar alltid skada av att gå utan olja. Du skriver att du kört fyra mil. Det är anmärkningsvärt att motorn ej skurit under denna sträcka.

Det uppstår dock onormalt slitage på alla rörliga delar i motorn. Följden av detta blir att risken för haveri i framtiden är stor.

Du har alltså en osäkerhetsfaktor när du använder bilen, vilket inte är acceptabelt.

Ytterligare en följd är värdeminskning. När du i framtiden vill avyttra bilen är denna händelse så betydande att du ej kan sälja bilen utan att upplysa en köpare om risken, det är säljaren som har så kallad ”upplysningsplikt”. Risken kompenseras dock av den förlängda garantin, men en vanlig köpare avstår dock i detta läge från bilen eftersom det också innebär risk för stillestånd och bekymmer. Enda sättet att i så fall sälja bilen är att sälja den så billigt (-15-20 procent) så att en köpare kan acceptera risken med hänvisning till det låga priset.

Värdeminskningen blir sålunda 15-20 procent med detta latenta motorfel, även om det finns en garanti.

Slutsats: Du skall ej acceptera verkstadens erbjudande. Motorn är att betrakta som renoveringsobjekt när den körts utan olja.

Följande alternativ finns för att du skall komma i samma ekonomiska läge som om händelsen ej inträffat.

Verkstaden renoverar/byter motorn

De köper tillbaka bilen och anvisar dig en annan, likvärdig bil.

De ger dig ovanstående garanti (som de erbjudit sig) men också med en ersättning för värdeminskningen, om minst 20 procent av bilens värde i dag.

I detta sista fall kan du då själv sälja/byta in bilen (och upplysa nästa ägare om förhållandet) och du har med kompensationen ovan hamnat i samma läge som om du sålt en felfri bil.

Att fortsätta köra med bilen och hoppas på det bästa är bara att skjuta problemet framför sig, med allt vad det innebär.

Vad hände sedan?

Efter kontakten med Teknikens Världs biljurist erbjöd sig Volvo-verkstaden att genast byta ut motorn i bilen. Ett föredömligt sätt att hantera händelsen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!