Bilköparna: Mini bäst – Fiat sämst

Från och med i år får alla svenska bilköpare delta i en enkät om sitt bilköp. Teknikens Värld kan nu presentera de första resultaten där kunderna har tyckt till om sina bilhandlare. Mest nöjda är Mini-köparna, sämst är Fiat- och Chevrolet-handlarna.

En ny kundbarometer har lanserats i år. Den kallas Autopedia och skiljer sig på två viktiga sätt från de undersökningar som görs i dag. Dels är den total. Det innebär att samtliga nybilsköpare tillfrågas om deras åsikter, inte bara ett urval. Det är därmed i princip omöjligt att vifta bort besvärande kritik som ”statistikfel”.
Dels är den oberoende. Den görs inte på uppdrag av en viss generalagent, utan har initierats av ett av landets största undersökningsföretag, Scandinfo.
Teknikens Värld har som enda tidning fått se de första resultaten från undersökningen. Efter 7 000 intervjuer kan vi konstatera att det är Mini-köparna som är mest nöjda med bilhandlarna. Det mesta är toppen hos Mini-återförsäljarna som både lyssnar på kunderna och ger möjlighet till provkörning, och dessutom kan mycket om sina produkter.
På andra plats hittar vi Toyota-handlare som får bra betyg av kunderna när det gäller mottagande och möjlighet att provköra bilar. På tredje plats kommer BMW, där säljarna får högt betyg för sin kunskap om bilar och tillbehör.
I botten på betygsskalan hittar vi små (i Sverige) märken som Fiat, Chevrolet och Suzuki, med handlare som kunderna inte rankar särskilt högt när det gäller möjlighet till provkörning och kunskap om märket.
De låga betygen avspeglar det faktum att dessa märken ofta säljs genom flermärkesbilhandlare. Säljarna har uppenbarligen svårt att läsa in sig på sortimentet, och handlarna har av förståeliga skäl heller inte möjlighet att hålla med en provkörningsflotta som representerar upp till fem, sex bilmärken.
Volvohandlarna ligger i täten på två områden. Dels har deras säljare bra kunskaper om bilen, dels håller de leveranstiderna. Men totalbetyget är sämre och placerar märket på åttonde plats, kanske beroende på att kunderna inte var nöjda med möjligheten att provköra bilar.

Företaget som ligger bakom Autopedia är Scandinfo, ett av de stora undersökningsföretagen i bilbranschen. Normalt gör man kundundersökningar på uppdrag av någon bilimportör eller tillverkare, men nu har man tagit beslutet att göra undersökningen i egen regi och dessutom offentliggöra resultaten.
Alla som har köpt en ny bil får ett kuvert från Scandinfo där de ombeds svara på ett fåtal frågor om bilköpet. De får också möjlighet att gå in på företagets hemsida och se vad alla andra har tyckt till om sina bilköp.
– Vår nya tjänst har mötts av stort intresse och mycket nyfikenhet, både från allmänheten och av bilhandeln, säger Jan-Inge Isacsson, vd på Scandinfo.
Resultaten kommer att gynna konsumenterna på flera sätt.
– Dels kommer bilhandlare ta del av kritiken och bättra sig på de områden där de märker att de är dåliga. Dels kommer bilköpare att kunna se vilka handlare som har nöjda kunder och vilka bilar som folk är nöjda med. Det här är en undersökning som alla har nytta av, säger Jan-Inge Isacsson.

Redan nu lär resultaten tvinga vissa återförsäljare och generalagenter att ta sig i kragen. Att bara en tredjedel av Fiat-kunderna är mycket nöjda med återförsäljarnas kunskap om bilmärket pekar på ett visst utbildningsbehov.
Mer spännande resultat väntar. I vinter får vi veta vad ägarna tycker om bilarna efter sex veckors ägande, till en början. Du kommer att kunna läsa resultaten i Teknikens Värld och senare även på teknikensvarld.se.

Teknikens Värld frågar

Torbjörn Lundgren, presschef Fiat
Torbjörn Lundgren – presschef, Fiat.

Bara en tredjedel av Fiat köparna är ”mycket nöjda” med bilhandlarnas kunskaper. Varför detta?
– Resultatet förvånar mig, för de Fiat-handlare jag träffar är mycket pålästa. Resultatet visar hur viktigt det är att utveckla produktutbildningen.

Michael De Geer, presschef Mini/BMW
Michael De Geer – presschef, Mini/BMW.

Mini-handlarna är bäst, tycker kunderna. Vad är ert trick?
– Vi har väldigt engagerade återförsäljare av Mini. Dessutom tror jag samspelet mellan kund och säljare spelar in. Mini-kunder är glada människor och det ger glada säljare.

Resultat kundbarometer 2012

Fråga: ”Hur nöjd är du med säljarens kunskaper om bilmodellerna och tillbehören?”

Andel procent som svarat ”mycket nöjd”.

# Bilmärke Procent
1 Volvo 77,9
2 Audi 76,6
3 BMW 74,6
4 Volkswagen 73,3
5 Nissan 71,4
6 Ford 67,7
7 Mini 66,7
7 Mercedes-Benz 66,7
7 Mitsubishi 66,7
10 Toyota 66,5
11 Renault 66,1
12 Skoda 66,0
13 Hyundai 64,8
14 Kia 63,6
15 Subaru 62,7
16 Seat 59,5
17 Peugeot 56,6
18 Mazda 56,1
19 Citroën 55,6
20 Honda 52,6
21 Suzuki 50,0
22 Chevrolet 44,8
23 Opel 40,2
24 Fiat 33,3
  Alla 71
Fråga: ”Om du tänker på ditt senaste bilköp, hur nöjd är du totalt sett med bilföretaget?”

Andel procent som svarat ”mycket nöjd”.

# Bilmärke Procent
1 Mini 80,0
2 Toyota 77,9
3 BMW 77,6
4 Audi 77,2
5 Ford 75,2
6 Hyundai 74,7
7 Skoda 73,8
8 Volvo 73,3
9 Volkswagen 72,1
10 Subaru 68,5
11 Mercedes-Benz 68,3
12 Citroën 68,2
13 Kia 65,5
14 Mitsubishi 64,2
15 Seat 63,9
16 Nissan 62,8
16 Mazda 62,8
18 Peugeot 61,6
19 Renault 61,1
20 Opel 60,2
21 Honda 60,0
22 Suzuki 58,7
23 Chevrolet 51,5
24 Fiat 48,7
  Alla 71,4

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer