Bilsalongen i Frankfurt lämnar… Frankfurt

En av världens största bilsalonger, tyska IAA i Frankfurt, ska flytta. Tre andra tyska storstäder kämpar om att få arrangera mässan.

IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, arrangerades för första gången 1897, då i Berlin. Bilsalongen gjorde ett uppehåll i samband med andra världskriget och gjorde comeback först 1951. Då hade Berlin bytts ut mot Frankfurt som sedan dess varit värdstad för den enormt populära salongen som flertalet år haft en bra bit över 800 000 besökare, betydligt fler än de 560 000 besök som salongen lockade hösten 2019.

Frankfurtsalongen, som den ofta kallas för, har hållits vartannat år eftersom salongen har alternerat med Mondial de l’Automobile i Paris (som för första gången hölls 1898 och därför kallas för världens första bilsalong, trots att IAA inleddes ett år tidigare). Tanken var att nästa Frankfurtsalong skulle äga rum hösten 2021, men så blir det inte.

Under ett möte i Berlin i går diskuterades IAA-salongens framtid, bland annat vilken stad som ska vara värd. Sju tyska städer fanns med i en omröstning; Berlin, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Köln, München och Stuttgart.
Strax efter klockan 17 på onsdagen meddelades det att fyra städer fallit bort, däribland Frankfurt som alltså varit värdstad för IAA vartannat år under 68 år.

I filmen ovan får du hänga med oss in på bilsalongen i Frankfurt 2019 som nu visar sig vara den sista som staden anordnade.

Städerna som fortfarande är med och slåss om att få arrangera den berömda bilsalongen är Berlin, Hamburg och München. Städernas representanter ska nu lobba för varför just deras stad ska få bli arrangör.
Berlin är huvudstad och vinner sannolikt mycket på det, Hamburg är en internationell storstad med närhet till kusten och München är BMW:s hemort med närhet till flera andra biltillverkare, inte minst Audi som finns några mil norröver i Ingolstadt. München är dessutom hemvist för många stora företag som är verksamma i bilbranschen, exempelvis Knorr-Bremse, Osram, Webasto. Dessutom har lastbilstillverkaren MAN sitt huvudkontor i staden som geografiskt ligger mest centralt i Europa.

Många är besvikna över att Frankfurt inte är med i diskussionerna längre, inte minst Frankfurt som trodde att de låg bra till i och med stora planer på förändring. Det finns också en oro för de tusentals arbetstillfällen som salongen har skapat i regionen.

Om cirka tre veckor väntas ett beslut ha tagits, ett beslut som är tänkt att meddelas i mars.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer