Europeiska kommissionen slår larm. Misstänker att biltillverkare kan komma att höja sina utsläppsvärden artificiellt inför 2020 – för att lättare uppnå målen för år 2025.

Biltillverkare kan redan nu fuska med de nya utsläpps- och förbrukningstesterna, WLTP. Det säger representanter för Europeiska kommissionen i en artikel i tidningen Financial Times.
Men det handlar inte om att fuska sig till så låga värden som möjligt – tvärtom. Nu är det höga värden man vill åt.

Det hela handlar om är att biltillverkarna numera har kravet på sig att sänka sina utsläpp med 15 procent mellan år 2020 och 2025 (och med 30 procent till 2030). Enligt EU-kommissionen innebär detta en stor risk för att tillverkarna på ett ”artificiellt vis” överdriver sina utsläppsvärden inför 2020 för på så sätt underlätta sänkningen till 2025.
Till Financial Times säger EU-kommissionären Miguel Arias Canete att ”de sett saker de inte gillar”.

– Vi kommer göra allt vi kan för att se till så att startvärdena är äkta, tillägger Canete i samma intervju.

Financial Times hävdar att de sett dokument från kommissionens gemensamma forskningscenter som tyder på att biltillverkare försökt manipulera WLTP-testerna.
Men hur går det då till? Testdata från två fordon, som Financial Times tagit del av, visar att dessa skickats fram med avsiktligt tömda batterier så att extra bränsle behövdes för att ladda dem under testet. Även start/stopp-funktionen ska ha varit urkopplad, och bilarna ska ha haft en ”växlingsstrategi” som gjorde att bilen låg på växlar som ger högre koldioxidutsläpp.

Inga biltillverkare har hittills pekats ut, men många kan vara inblandade. Enligt EU-kommissionens testcenter är biltillverkarnas egna WLTP-värden i snitt 4,5 procent högre än de som uppmätts i oberoende WLTP-tester. I vissa fall var skillnaden så stor som 13 procent.

Visa kommentarer