Det finns limousiner och så finns det limousiner. Vill man ha en riktig limousine så kan man vända sig till tyska Binz. De tar din Mercedes E-klass, placerar den i sträckbänken och drar så att den blir sex meter lång och har plats för sex passagerare.

Den senaste tiden har det blivit ovanligt mycket rapportering om långa bilar. Vi skyller detta på bilsalongen i Peking och de kinesiska bilköparnas faiblesse för långsträckta bilmodeller. Mercedes visar själva en 14 centimeter längre E-klass i Peking men den framstår som kort i jämförelse med vad Binz kan åstadkomma med E-klassen som grund.

Binz är ett fristående tyskt företag som är specialiserat på att bygga specialfordon baserade på vanliga bilar, till exempel ambulanser, brandbilar och limousiner. Binz utgår oftast från Mercedes-modeller och alla byggen är godkända av Mercedes. Så är även Binz senaste verk som är något så imponerande som en 598 centimeter lång E-klass, 111 centimeter längre än originalbilen. Dessutom har två nya dörrar tillkommit mitt på bilen för att underlätta insteget. I grundutförandet är stolarna arrangerade i tre rader med tre platser längst bak, två i mitten och föraren och passageraren längst fram. Bilen kan också fås med de två baksätesraderna vända mot varandra. Den som inte vill ha några fripassagerare utan i stället ha allt benutrymme för sig själv kan välja bort den mittersta sätesraden och få ett helt hav framför sig. Den nya konstruktionen har förstås krävt en hel del ombyggnationer, inte minst i form av de två nya mittstolparna som ersätter den ursprungliga B-stolpen. Binz E-klasse Limousine kan också beställas med olika grader av bepansring och lyxutrustning.

Den väldigt långa E-klassen kan fås med tre motoralternativ. Minst är E 250 Bluefficiency. Nästa steg är E 350 CGI Bluefficieny och störst är E500. Alla modeller är elektroniskt begränsade till 210 km/h, snabbare än så kanske man inte vill åka i den långa och tunga bilen. I det enklaste och lättaste utförandet väger E-klasse Limousine 2,1 ton.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer