Ända sedan BMW 1-serie presenterades för sex år sedan har många skrikit sig hesa efter en M-version av modellen. Många vill helt enkelt ha mer pulver under huven. BMW har avvisat önskemålen flertalet gånger men nu får vi bekräftat att en M-version verkligen är på gång.

BMW 135i är med sina 306 hästkrafter en väldigt potent bil i Golf-klassen, men alla är ändå inte nöjda. Många vill ha mer och då menar de att de vill se en M-version av BMW:s minsting (Mini ej inräknad).
BMW själva har varit aningen ambivalenta. Ibland har de uppmuntrat folk med att säga att någonting är i gärningen, medan de ibland hårt och bestämt avfärdat alla uppgifter om att en M-version är på gång.
Sedan ett tag tillbaka vet vi att en M-version av 1-serie trots allt är på gång, detta sedan mulor siktats med bland annat utanpåliggande skärmar av bredare snitt.
Nu bekräftas det ännu mer i och med nedanstående bilder som togs i går och som visar en BMW 1-serie som M-version på Münchens gator. Bilderna är de första som visar den riktiga bilen, eller den första prototypen som det kallas.

Bilen på dessa bilder är coupéversionen av 1-serie M. Det är den första av två karossversioner som lanseras inom det närmaste dryga året. Coupéversionen kommer att presenteras i färdigt skick mot slutet av innevarande år och försäljningen drar igång mot slutet av första halvåret nästa år. Några månader senare är det dags för lansering av cabrioletversionen.
Bilen vi ser här har en hel del attribut som avslöjar att det handlar om M-muskler. Dels är det fronten med sin stora frontspoiler med breda och djupa luftintag, dels är de något bredare skärmarna och den lilla typiska M-vingen som pryder bakluckan. Men även visar fälgarna vad det handlar om då de bär tydliga M-spår. Bakom dessa sitter uppdimensionerade hålborrade bromsskivor. Även om det inte syns på bilderna så är spårvidden bredare än hos en vanlig 1-serie. Men som ovan skrivet så handlar detta om en första prototyp och därför saknas några riktigt tydliga M-kännetecken, nämligen den bulliga huven, gälarna på framskärmarnas bakkant och så klart de fyra ändpiporna. Dessa attribut kommer att appliceras i ett senare skedde.

Under huven sitter BMW:s nya sexcylindriga N55-motor som introducerades i 535i Gran Turismo (GT) i slutet av förra året och som allt fler modeller får ta del av. Motorn är försedd med TwinScroll-turbo, Valvetronic och direktinsprutning. Men några 306 hästkrafter som i 535i GT kommer den inte att leverera. För att differera från 135i (306 hk) höjs effekt en hel del. Exakt hur mycket är okänt, men räkna med att det blir en bra bit under de 420 hästkrafter som M3 ger för att inte inkräkta på M-storebrorsans territorium.
Till motorn kommer man att kunna välja mellan två växellådsalternativ, dels en sexväxlad manuell låda och dels en M DKG-låda (M DCT), det vill säga dubbelkopplingslådan med sju växlar. Mellan bakhjulen sitter på 1-serie M, precis som på M3 Coupé, en M-diff som ger optimalt grepp vid exempelvis hård kurvtagning.

Det spekuleras i hur mycket BMW 1-serie M kommer att kosta när den dyker upp i bilhallarna. En fingervisning att gå på är att det europeiska riktpriset tros hamna på drygt 100 000 kronor över 135i som i cabrioletutförande kostar från 422 000 kronor här hemma i Sverige. Räkna alltså med minst en halv miljon för att få ratta en 1-serie M nästa år.

Då återstår bara frågan vad BMW:s nya M-modell ska heta. Blir det 1 M eller blir det M1? Eller blir det kanske rent av lite mindre respektingivande 135is eller 135 tii (även om BMW sagt nej till sistnämnda)? Vad tror du? Skriv en kommentar!

Test och provkörningar


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer