BMW 2-serie Active Tourer officiell – allt du behöver veta

Med 2-serie Active Tourer ger sig BMW in i ett helt nytt segment. Kompakt format för smidighet och generösa interiöra utrymmen i kombination med – håll i dig – framhjulsdrift och tvärställda motorer. Här får du all information du kan tänkas behöva om BMW:s MPV-liknande modell.

Som vi misstänkte – BMW 2-serie Active Tourer skulle presenteras i dag med tanke på gårdagens bildläcka. Nu när den är officiell ser vi att uppgifterna vi bjöd på i går stämmer bra överens med det vi läser i BMW:s officiella material.

BMW 2-serie Active Tourer fick vi ett smakprov på redan hösten 2012 i form av konceptbilen Concept Active Tourer. När det nu vankas produktion är det en något nedtonad version som tagit form, den aggressivitet och ”böse blick” som främst fronten andades har delvis försvunnit. Men grundkonceptet är detsamma. Kompakt format med korta överhäng och med tilltagen höjd på kupeutrymmet är 2-serie Active Tourer vad man skulle kunna kalla för BMW:s första MPV (Multi-Purpose Vehicle, fordon för många ändamål).

Extra gott om utrymme har tyskarna åstadkommit genom något för BMW så icke-traditionellt som motor monterad på tvären och – håll i dig – framhjulsdrift. 2-serie Active Tourer är alltså BMW:s första framhjulsdrivna modell, och fler ska det bli. 2-serie Active Tourer delar bottenstruktur med nya Mini som har samma layout på drivlinan, det vill säga tvärmonterad motor i kombination med framhjulsdrift.
Förutom en förare och fyra passagerare ryms även 468 liter bagage längst bak. Det är 20 liter mindre än i konkurrenten Mercedes B-klass som för övrigt har nästan identiska dimensioner på utsidan. 2-serie Active Tourer har ett axelavstånd på 267 centimeter, är 434,2 centimeter lång, 180 centimeter bred och 155,5 centimeter hög (158,6 med antenn och rails inkluderade). Jämfört med en femdörrars BMW 1-serie betyder det att 2-serie Active Tourer är knappt två centimeter längre, 3,5 centimeter bredare samt drygt 13 centimeter högre.
Baksätet i 2-serie Active Tourer är både skjut- (precis som i konkurrenten B-klass) och fällbart med 40/20/40-delning. Vid fällning ryms 1 510 liter.
För enkel i- och urlastning erbjuder BMW som tillval bakluckeöppning antingen via en knapptryckning eller med en fotrörelse under stötfångaren. Sistnämnda är det BMW kallar Smart Opener.

Tre motoralternativ erbjuds till BMW 2-serie Active Tourer, två bensinare och en dieselmaskin. Bensinarna utgörs av 218i Active Tourer och 225i Active Tourer. Lilla bensinmotorn är en trecylindrig maskin på 1,5 liter som ger 136 hästkrafter och 220 newtonmeter. Sexväxlad manuell låda är standard till den men en sexstegad automatlåda finns som tillval. 0-100 km/h tar 9,3 sekunder (9,6 med automat) och toppfarten är 200 km/h. Vid blandad körning ligger förbrukningen på 0,49 liter per mil (0,51 för automat) och utsläppen på 115 gram per kilometer (119 för automat).
225i-bensinaren är fyrcylindrig med en volym på 2,0 liter. Den ger 231 hästkrafter och 350 newtonmeter. Denna toppversion på bensinsidan är alltid kopplad till en åttastegad automatlåda. 0-100 km/h går på raska 6,6 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Förbrukningen anges till 0,60 liter per mil och utsläppen ligger då på 139 gram per kilometer.
Dieselmaskinen heter 218d Active Tourer och är även den fyrcylindrig. 2,0 liter cylindervolym, 150 hästkrafter och 330 newtonmeter. Sexväxlad manuell låda är standard men åttastegad automat finns som tillval. 8,9 sekunder behöver den på sig från stillastående till 100 km/h och toppfarten är 205 km/h. 0,41 liter per mil vid blandad körning betyder 109 gram koldioxid per kilometer. Prestanda-, förbruknings- och utsläppssiffrorna är identiska oavsett om bilen är manuellt eller automatiskt växlad.
Alla motorer har start/stopp, bromskraftåtervinning, Eco Pro-körläge, TwinPower-turboteknik och är Euro 6-certifierade.

Fler motorer kommer att komplettera modellpaletten med start i höst: 220i, 216d och 220d. Dessutom kommer xDrive-fyrhjulsdrift till utvalda bensin- och dieselversioner.
Räkna också med någon form av (ladd)hybridversion och förmodligen också en som drivs med enbart el, dock ligger dessa längre fram i tiden.

2-serie Active Tourer är proppad med BMW:s senaste i teknikväg, både vad gäller säkerhet och underhållning à la BMW ConnectedDrive. Ett exempel på ny teknik är bilkökörningssystemet Traffic Jam Assistans hjälper till med broms, gas och styrning vid tät och långsam trafik på exempelvis motorväg eller i stadstrafiken.
Head up-display finns, enligt BMW första gången det erbjuds i en kompakt premiumbil.

BMW 2-serie Active Tourer har premiär på bilsalongen i Genève i början av mars. Vill du fördjupa dig i BMW:s första framhjulsdrivna modell kan du göra det genom att läsa hela pressmeddelandet (PDF på engelska).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer