BMW 2-serie Gran Tourer – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström är på vift igen, nu i Kroatien för att känna på sjusitsiga BMW 2-serie Gran Tourer. Vi undrar hur det känns och ringer därför för en kort avstämning.

Hallå PeO!?
– Hallå där! Vackra Kroatien tar emot med hyfsad värme men ingen direkt sol. BMW får stå för glansen.

Hörde av du sitter bakom ratten i vassaste versionen av 2-serie Gran Tourer med diesel, automat och fyrhjulsdrift. Berätta mer.
– Tänk dig en längre, sjusitsig 2-serie Active Tourer. Svårare än så är det inte. 21 centimeter längre, fem centimeter högre och ett längre axelavstånd, plus elva centimeter. Det mesta, för att inte säga allt, har byggts på baktill vilket ger ett väldigt bra utrymme i mittraden, och ett enklare insteg bak tack vare längre dörrar. Mellansätena, tredelade, kan justeras framåt och bakåt med 13 centimeter. Men oavsett hur långt fram du skjuter dem blir det inte mycket plats kvar i den tredje sätesraden.

– Vi har i dag, som du nämnde, bara kört 220d xDrive Gran Tourer med 190 hästkrafter och det är en mysig och stark motor. Men klart är att detta är en vettigare bil för familjen än 2-serie Active Tourer. Bagageutrymmet är stort och många större kombibilar får skämmas.

– Standardfjädring på denna och det känns komfortabelt. I morgon får vi köra med M-paket vilket innebär hårdare fjädring. Stötig? Vet ännu inte, det får ni alla läsa mer i Teknikens Värld nummer 12/2015.

När kommer den till Sverige? Prissatt?
– Månadsskiftet maj/juni. Den provkörda modellen kostar 355 000 kronor men då ingår fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Instegsversionen 218i med framhjulsdrift får du loss för 254 000 kronor.

Hela provkörningsrapporten om BMW 2-serie Gran Tourer kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Gör som många andra, slå till på en prenumeration, som just nu är kraftigt rabatterad, så slipper du hålla koll på när tidningen kommer. Plötsligt dyker den bara upp där i brevlådan, helt automatiskt!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer