Det är dags för BMW 3-serie Touring att äntra marknaden. Robin Törnros befinner sig i Tyskland för att se hur bra den är.

Hallå Robin, var i landet befinner du dig?
– Jag rullar mestadels på landsvägar runt München. Den stora lanseringen av nya 3-serie hölls ju för snart ett år sedan så de har valt att hålla lanseringen av kombin på hemort och lite mindre. Men hemma i Sverige är det ju denna version som är högintressant.

BMW 3-serie Touring 2020 (G21)
Javisst, så hur är den då?
– Det får jag dessvärre inte berätta så mycket om. BMW vill att hela journalistkåren ska hinna köra den innan några rapporter kommer ut. Därför är det embargo på att berätta om körintryck. Först 29 juli är det fritt fram vilket är tur då hela provkörningen av nya kombitrean finns i Teknikens Värld nummer 17/2019 som finns att köpa från 1 augusti.

Men något måste du väl kunna berätta?
– Likheterna med sedanen är så klart många och motorutbudet är detsamma vilket det inte har varit tidigare. Då syftar jag så klart på den stora nyheten att kombiversionen nu även kommer som laddhybrid. Ett alternativ som baseras på 320i och ska klara upp till 63 kilometer på enbart el, och stundvis kommer kunna leverera 292 hästkrafter. Men den kommer tyvärr inte förrän under sommaren nästa år. Sedanversionen kommer dock nu i höst.

Så när kommer den hit och vad kostar den?
– Från och med slutet av september kommer de första bilarna och kombiversionen kostar 14 900 kronor mer än sedanen. Alltså startpris på 368 900 kronor för en 320d med manuell låda. Räknat enligt den kalkylen kommer hybriden 330e Touring att kosta från 493 900 kronor före bonus när den kommer nästa år. Den går även att få med dragkrok.

BMW 3-serie Touring 2020 (G21)
Missa inte att läsa Robins rapport i Teknikens Värld, där och då får han berätta allt om 3-serie Touring.

Visa kommentarer