BMW 5-serie facelift officiell – fakta, bilder och film

Efter drygt tre års produktion och över en miljon sålda exemplar är det nu dags för BMW 5-serie generation F10 att uppdateras. Här har du alla fakta, bilder och mycket mer om F07, F10 och F11 modellår 2014.

För ganska exakt 40 månader sedan (GT-versionen tjuvstartade dock redan 2009) satte produktionen igång av senaste generationen BMW 5-serie. Sedan dess har den enligt BMW seglat upp i topp rent försäljningsmässigt bland stora premiumbilar världen över. Fler än en miljon exemplar har tillverkats av sedanen F10, kombin F11 och halvkombin F07.
Nu är det dags för uppdatering, facelift eller vad man nu önskar kalla det. BMW brukar kalla uppdateringarna för LCI, Life Cycle Impulse, men inte denna gång. BMW kallar årsmodell 2014 för nya 5-serie, vilket är att ta i.

BMW 5-serie facelift är estetiskt ingen revolution, men förändringar finns där. I fronten märks dessa med mer mjuka former, justerade njurar med kraftigare vertikala ribbor, svagt förändrade strålkastare och helt ny frontspoiler vars luftintag inspirerats av det som finns på lillebror F30. Lite tuffare attityd skänker nya frontspoilern bilen. Strålkastarna är för övrigt av xenon-typ oavsett vilken modellversion man väljer. Halogenstrålkastare finns därmed inte kvar som alternativ. Som extrautrustning finns adaptiva LED-strålkastare. Om en BMW 5-serie är utrustad med dessa ser man det på corona-ringarna som är tillplattade i nederkant. Även dimljusen har lysdioder.
Sidoblinkersen har nu även på 5-serien tagit steget upp från framskärmarna till ytterbackspeglarna.
Bak på bilen är förändringarna ännu mildare. Stötfångaren har lite annorlunda utformning och reflexglasen i denna har ny form och kan, beroende på modell och linje, omges av krominlägg som löper horisontellt över hela stötfångaren. Bakljusen är extremt lika föregångarna men granskar man dem noggrannare ser man att optiken känns lite fräschare och att de vita fälten för backljuset har gjorts mindre.
Till utsidan hör också nya karossfärger och fälgar till nyheterna.
Precis som med lillebror 3-serie kan nu 5-serie även den väljas i olika ”linjer” – Modern Line och Luxuary Line, utöver M Sport som finns sedan tidigare.
Noterbart är att de exteriöra förändringarna inte enbart är till för att fröjda ögat utan också för att sänka bilens luftmotstånd. BMW 5-serie från och med modellår har en luftmotståndskoefficient på 0,25.

Om du tänker byta upp dig från en 5-serie av årsmodell 2013 eller tidigare till en som det står 2014 på behöver du inte oroa dig för att bli desorienterad när du sätter dig bakom ratten. Det mesta är sig likt, men en hel del har förbättrats.
Exempelvis har navigationsskärmen på instrumentbrädans mitt fått sällskap av två kromlister, en på vardera sida. Navigationssystemet, med avancerad realtidsuppdatering av trafiksituationen, är en del av nya iDrive version 4,2. Nytt med iDrive är också vredet på mittkonsolen som har fått en beröringskänslig yta. Genom att svepa fingret på vredets ovansida kan man exempelvis bokstavera en adress, zooma in och ut på kartan, bläddra bland filer eller underlätta surfandet i webbläsaren.
Utöver nya kulörer på klädslarna och nya dekorpaneler har BMW även gjort mugghållarna och förvaringsutrymmet i mittkonsolen rymligare.
Tack vare ny utformning på bakluckan har bagageutrymmet i 5-serie Gran Turismo utökats med 60 liter till 500 jämnt. Genom att skjuta fram bakre sätesraden kan upp till 650 liter rymmas.
Sedanmodellen rymmer 520 liter medan Touring-modellen rymmer 560 liter. Sistnämnda kan med hjälp av 40/20/40-fällbara baksätet utökas till 1 670 liter. Som tillval finns till 5-serie Touring funktionalitet för att ändra baksätesryggens lutning.

Under huven hittar vi förbättringar och nyheter. Alla motorer är anpassade för utsläppsreglerna Euro 6 som träder i kraft i september 2014. Alla har mer eller mindre fått sänkt förbrukning samt är försedda med bromskraftåtervinning, start/stopp (även automatväxlade bilar), växlingsindikator (manuella bilar) och Eco Pro-körläge. Dessutom har dieselmotorerna BMW BluePerformance som är tyskarnas namn på reducering av NOx-avgaser.
5-serie Sedan och Touring finns med tio olika motoralternativ där fyra är bensinare och sex dieslar. 5-serie Gran Turismo finns med två bensinare och tre dieslar. 518d är ny instegare på dieselsidan hos Sedan och Touring. Den är en fyrcylindrig maskin på 143 hästkrafter som i sedanmodellen nöjer sig med 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer.
Antalet fyrhjulsdrivna alternativ har utökats till åtta för sedanen och sju för kombin tack vare nya 520d xDrive. Gran Turismo har fyra olika xDrive-alternativ.
Toppalternativet heter precis som tidigare 550i och är bestyckad med en V8-maskin. Skillnaden är att motorn är ny och med TwinPower Turbo-teknik plockar man ut 450 hästkrafter (407 i gamla).
Är man lagd åt M-hållet men inte vill ta steget fullt ut finns M Performance-versionerna M550d xDrive Sedan och M550d xDrive Touring. Endast dieselalternativ alltså.
560 hästkrafter starka BMW M5 har genomgått motsvarande uppdateringar som vanliga 5-serie men bjuder också på en hel del annat gott, exempelvis Competition Package som vi tidigare berättat om och som innebär extra effekt och snabbare 0-100-sprinter.

Andra intressanta nyheter innan vi avrundar denna artikel är förbättrat chassi över hela modellprogrammet för både sportigare och mer komfortabel körning samt Comfort Access som tillåter bakluckeöppning – och stängning – genom att vifta med foten under stötfångaren. Från och med november 2013 finns även helautomatisk parkeringshjälp för den som tycker det är knivigt att trixa in bilen i en parkeringsficka.

Vill du grotta ner dig i allt om BMW 5-serie facelift kan du läsa BMW:s kompletta pressrelease på 81 sidor. i PDF-format Observera att den är på engelska.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer