BMW 8-serie Gran Coupé officiell – fakta, pris, bilder och film

Nu är nya BMW 8-serie en komplett serie. I dag presenterar nämligen BMW tredje karossversion i form av Gran Coupé. Jämfört med 8-serie Coupé är utrymmena slösande stora.

Om du har bjudit in till baksätesåkning i nya BMW 8-serie har du varit tvungen att dyka upp i 8-serie Cabriolet, för i 8-serie Coupé är baksätet något av det trängsta på marknaden. Inte ens kortare personer kan sitta med huvudet i något som kan liknas vid en normal position, och bredden på baksätet är inte heller av det bättre slaget. I 8-serie Cabriolet är det fortfarande trångt, men med taket nedfällt får åtminstone baksätespassagerarnas huvuden fritt spelrum.

BMW 8-serie Gran Coupé 2020

Detta dilemma råder BMW bot på nu när de introducerar tredje karossvarianten av nya 8-serie. BMW 8-serie Gran Coupé har nämligen inte bara fått två extra dörrar inklämda mellan framdörrar och bakskärmar, BMW 8-serie Gran Coupé är dessutom rejält mycket längre. Axelavståndet är utökat med 20,1 centimeter jämfört med coupé- och cabrioletmodellerna. Det syns tydligt att det gjort gott för baksäteskomforten. Öppna upp en av bakdörrarna och kliv ned i en av de två ”fåtöljerna” vars ryggstöd ser ut som huvudet på en kobra i attackposition. Faktiskt har baksätet tre sittplatser, men den i mitten får mer ses som en nödplats i och med att passageraren är tvungen att grensla den rejäla mittkonsolen som går samman med baksätet. En småhäftig detalj är att BMW har satsat på 40/20/40-fällning av baksätesryggen, något som inte ens Volvo har i sina modernaste familjebilar. 440 liter rymmer bagageutrymmet, 20 mer än i vanliga coupémodellen.

BMW 8-serie Gran Coupé 2020

Exklusivt för 8-serie Gran Coupé är ett panoramaglastak på 1,5 kvadratmeter. En sådan ”åka öppet”-känsla kan inte 8-serie Coupé erbjuda sina passagerare. 8-serie Cabriolet är dock bäst i denna gren, av förklarliga skäl.

Fyra modellvarianter är aktuella vid marknadslanseringen i september 2019. Samtliga känns igen från 8-serie Coupé, bortsett från M8 som i dagsläget endast har presenterats i coupé- och cabrioletutförande. En M8 Gran Coupé är på ingång vid senare tillfälle.

BMW 8-serie Gran Coupé 2020

Instegsalternativet bland bensinarna heter 840i Gran Coupé och har en rak sexa på 3,0 liter som levererar 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen ligger enligt BMW mellan 0,74 och 0,75 liter per mil vilket motsvarar 168-170 gram koldioxid per kilometer.
Från 827 000 kronor kostar denna instegare som driver på bakhjulen.

Ovan nämnda 840i Gran Coupé finns även i fyrhjulsdrivet utförande och heter då 840i xDrive Gran Coupé. Motorn är densamma med prestandan, förbrukningen och utsläppen skiljer sig en aning. 0-100 km/h på 4,9 sekunder, 0,77-0,78 liter per mil och 176-179 gram per kilometer.
Priset för fyrhjulsdrivet är 40 000 kronor, således är frånpriset 867 000 kronor.

BMW 8-serie Gran Coupé 2020

Värstingen, innan M8:an dyker upp, heter M850i xDrive Gran Coupé och består av en 4,4-liters V8 på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. 0,99-1,00 liter per mil uppges den förbruka medan utsläppen då ligger på 226-229 gram per kilometer.
På denna värstings prislapp står det 1 197 000 kronor.

Dieselalternativet heter 840d xDrive Gran Coupé. Den drar nytta av kraften från en treliterssexa på 320 hästkrafter och 680 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten är även i detta fall begränsad till 250 km/h. 0,62-0,63 liter per mil vill den ha vid blandad körning, något som motsvarar 162-166 gram koldioxid per kilometer.
För att köra 8-serie Gran Coupé med dieselmotor under huven behöver man klämma fram minst 917 000 kronor.

Samtliga motorers kraftöverföring till drivaxlarna sker via BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda.

Visa kommentarer