BMW ActiveHybrid 5 – nytt hybridförsök

Hybridversionen av X6 lades nyligen ned till följd av låg efterfrågan. Har hybridernas stjärnglans falnat? BMW gör ett nytt försök – den här gången med ActiveHybrid 5.

BMW är fortfarande nya på det här med hybrider. Endast 7-serien och X6 har anpassats för hybriddrift och med den senare har det gått sådär. ActiveHybrid X6, som X6 kallas i hybridutförande, har tilltalat så få kunder att BMW nu har bestämt sig för att stoppa produktionen. Men BMW har inte lämnat hybridspåret, nu presenteras i stället en hybridversion av 5-serien som enligt BMW är starkast i sin klass.

När vi tittar i faktabladet är ActiveHybrid 5 onekligen stark. Bensinmotorn är samma raka treliterssexa med dubbelturbo och 306 hästkrafter som i 535i, inte den bästa utgångspunkten för att bygga en så snål bil som möjligt med andra ord. Bensinmotorn kombineras med en elmotor som ger 55 hästkrafter och 210 newtonemter. Kraften kommer från ett litiumjonbatteri som finns under bagageutrymmet. BMW:s mjuka och snabba åttaväxlade automatlåda sköter växlingarna. För att spara utrymme har elmotorn monterats inne i växellådshuset. Dessvärre är batteripaketet så stort att det stjäl 145 liter från bagageutrymmet och sänker lastkapaciteten till 375 liter.

Upp till 60 km/h ska bilen klara sig med enbart elmotorns kraft. Batteripaketet kan lagra tillräckligt med kraft för att köra helt eldrivet i 35 km/h över en fyra kilometer lång sträcka. Att BMW har valt 535i som utgångspunkt för hybridmodellen är, precis som att man gjorde en hybrid av X6, ett tecken på vilka kunder man vänder sig till. Man köper inte en ActiveHybrid 5 om man vill åka så snålt som möjligt, däremot är den ett alternativ om man vill kunna åka snabbt och bekvämt men relativt snålt. Därför finns 340 hästkrafter och 450 newtonmeter som maximal sammanlagd effekt och därför är prestandan närmast sportbilsmässig: 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

För de framtida köparna kommer förbrukningssiffrorna förmodligen i andra hand. De bör ändå ha ett visst intresse i ekonomisk körning, bilen är nämligen fulladdad med bränslesparande teknik. Start/stopp-system är en självklarhet, bromskraftåtervinning likaså. Inte lika självklart är att bilen kan ställas in i ett Eco Pro-läge som gör det möjligt för bensinmotorn att stängas av helt och hållet vid motorvägskörning upp till 160 km/h. BMW har inte släppt någon exakt förbrukningssiffra men uppger att ActiveHybrid 5 ska klara sig med 0,64-0,70 l/mil vid blandad körning och släppa ut 149-163 g/km.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer