Prenumerera på Teknikens Värld

BMW anklagas för dieselfusk – ”vi har inte gjort fel”

Tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe har mätt upp vad de anser vara ett märkligt beteende hos en av BMW:s dieselmotorer. Vid verklig körning har väldigt höga utsläpp registrerats, medan statisk mätning i laboratorium har resulterat i godkända nivåer. BMW anklagas därför för manipulerande mjukvara, men biltillverkaren slår ifrån sig.

BMW 320d Touring RDE-test
Simon Annen/DUH

DUH, eller Deutsche Umwelthilfe som är den tyska miljöorganisationens fullständiga namn, har utsläppstestat en Euro 6-certifierad BMW 320d Touring. Vid en serie tester på rullande landsväg, det vill säga i laboratoriemiljö, i oktober uppvisade bilen fina utsläppsnivåer som klart höll sig under lagstadgade 80 milligram kväveoxider (NOx) per kilometer. Även vid hastighetsökningar som översteg testets standardförförfarande med tio procent kvarstod utsläppsnivåerna till klart under det lagstadgade maxvärdet.

Men vid en serie utsläppstester med verklig körning på väg, så kallade RDE-tester, blev resultatet något helt annat. Efter åtta tester var det genomsnittliga utsläppet av kväveoxider 2,6 gånger högre än gränsen 80 milligram per kilometer, det vill säga närmare 21 milligram per kilometer i medeltal sett över samtliga testrundor. När bilens hastighet ökades med tio procent ökade NOx-utsläppen betydligt mer, i genomsnitt 7,2 gånger högre än det maxvärde som reglerna tillåter.

– Resultaten ger oss väldigt tydliga tecken på olagliga anordningar i motorstyrsystemet. Fordonet måste tillhandahålla fullständigt funktionell avgasrening under alla normala driftssituationer, säger DUH:s verkställande direktör Jürgen Resch.

BMW slår ifrån sig DUH:s anklagelser om manipulerande mjukvara i bilens styrsystem för motorn. Den München-baserade biltillverkaren säger att deras fordon inte manipuleras samt att de uppfyller alla lagligt ställda krav.
”Det finns ingen tillförsel av teknisk aktivitet som påverkar det testläge som används vid utsläppstest – det betyder att våra avgassystem är aktiva både på testbädden och i verkligheten”, skriver BMW i ett uttalande efter anklagelserna.

BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich sade under tisdagen att anklagelserna är en kampanj mot biltillverkaren och att de kommer att bekämpa dem.

DUH har bett både tyska transportdepartementets och Kraftfahrt-Bundesamts (KBA) övervakningsorganisationer att granska det utfärdade typgodkännandet för BMW 320d samt en återkallelse för berörd modell om DUH:s testresultat visar sig stämma även vid ytterligare tester.
Transportdepartementet har ännu inte uttalat sig i ärendet och KBA har valt att i nuläget inte ge några kommentarer.

I september 2015, bara några få dagar efter att Volkswagen erkänt fusk innehållandes manipulerande mjukvara hos över elva miljoner dieselbilar världen över, anklagades BMW för samma typ av fusk vilket fick företagets aktie att rasa. Den anklagelsen avfärdades kvickt av BMW som sedan också fick upprättelse då ett förtydligande fastställde att det inte fanns några tecken på ett aktivt fusk.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa