BMW kommer att behålla sin V12-motor i åtminstone fyra år till. Efter det kan den, även om det inte är helt enkelt, leva vidare om motorn utsläppsanpassas.

Under flera år har motorerna blivit mindre och mindre. Trecylindriga motorer har kommit på allt bredare front, fyrcylindriga motorer i större modeller är inte sällan på två liter, något som förr inte var tänkbart, och sexcylindriga maskiner har till viss del ersatts med fyrcylindriga som pumpas upp med antingen överladdning eller elektrisk assistans. V8:orna har blivit färre och utbytta mot dubbelturbomatade sexor. Även V12:orna har fått sig en släng av sleven, exempelvis finns Jaguar XJ inte längre med tolv cylindrar, inte heller Audi A8 och Mercedes S-klass är på väg att avsluta sitt V12-kapitel.

Men BMW är inte riktigt redo att säga farväl till V12-motorn. Det avslöjar Michael Bayer, som är BMW:s drivlinechef med ansvar för 7-serie, för Top Gear.

BMW M760Li xDrive

– Vi kommer att behålla V12:an under resterande del av denna generation, åtminstone fram till 2023, säger han.

Han öppnar dessutom en liten dörr för att V12-motorn kan komma att leva kvar även efter 7-series generationsväxling. Det skulle inte på något sätt vara enkelt, menar han, men det är möjligt att få motorn anpassad till kommande effektivitets- och utsläppskrav.

Anledningen till att han inte ser ett slut för märkets V12-motor, som hittas i M760Li, beror på stor efterfrågan i framför allt Kina och Mellanöstern vilket har lett till att tillverkningen just nu går på absolut högvarv.

Visa kommentarer