BMW berättar om sina laserstrålkastare

LED-ljus är en nymodighet, men ändå förlegad. Framtiden stavas i stället laser och BMW låter oss nu veta mer om de nya laserstrålkastarna i i8.

Lysdioderna dominerar hos billjusen. Halogen och xenon fasas ut allt snabbare. Det finns flera fördelar med lysdiodstekniken, exempelvis att de kräver mindre energi. Men det finns också nackdelar, bland annat att det kan kosta skjortan om en LED-lampa går sönder.

Men lysdioder är inte det senaste och hetaste. Det är laser som är det. Något som sporthybriden BMW i8, som lanseras om ungefär ett halvår, kan utrustas med om man som kund gör tillvalet för laserstrålkastare. i8 blir första serieproducerade modell att erbjuda just denna teknik.

I filmen nedan berättar BMW mer om lasertekniken som finns i strålkastarna hos i8. De nämner bland annat att ljusbildens räckvidd är dubbelt så lång som för lysdioder, att ljusstyrkan är fem gånger högre och att den ljusavgivande ytan är hundra gånger mindre än lysdiodernas. Allt detta samtidigt som lasern kräver ännu mindre mängd energi.
Exempelvis har BMW:s LED-helljus en räckvidd på ungefär 300 meter medan motsvarande LED-helljus med laserljus når ända upp till 600 meter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer