Vi vet sedan tidigare att BMW tänker visa upp en hybridversion av nya 5-serie på Genèvesalongen nästa vecka. Nu vet vi också hur bilen, som är ett koncept, ser ut samt en nypa fakta.

På Frankfurtsalongen visade BMW upp sina två första hybridmodeller – 7-serie ActiveHybrid och X6 ActiveHybrid. Dessa båda visades som produktionsversioner.
Nu har turen kommit till 5-serie då den München-baserade biltillverkaren ämnar visa nya 5-serie som hybridmodell. De första bilderna har i dag läckt ut på nätet på bilen men tyvärr är informationen än så länge knapphändig.
Dock har det kommit ut små detaljer kring drivlinepaketet. Medan 7-serie och X6 i hybridutförande drar nytta av kraften från dubbelturbo-V8:an på 4,4 liter kommer 5-serie i hybridutförande att vara försedd med den direktinsprutade treliterssexan med dubbelturbo på 306 hästkrafter. Drivlinan i övrigt liknad mer 7-serie ActiveHybrid än X6 ActiveHybrid. Medan X6 har två elmotorer som assisterar bensinmotorn kommer 5-seriehybriden att ha en ensam elmotor som är integrerad i transmissionshuset, precis som på 7-serie ActiveHybrid. Men där slutar likheterna de båda modellerna mellan. Medan 7-serie ActiveHybrid har en lätt och svag elmotor på 20 hästkrafter berättar dagens uppgifter att 5-serie ActiveHybrids elmotor ger 54 hästkrafter (40 kW). Detta bör med andra ord innebära att elmotor orkar driva den mindre 5-serien på egen hand, i alla fall under kortare sträckor. Det skulle i så fall göra 5-serie ActiveHybrid till en fullhybrid, något som också X6 ActiveHybrid är men inte 7-serie ActiveHybrid. Hybridsystemet bör med största sannolikhet innebära att 5-serie ActiveHybrid hamnar under en förbrukning på 0,9 liter per mil vid blandad körning och därmed också under 200 gram koldioxid per kilometer. Detta trots gott om effekt.
Andra finesser som vi kan förmoda, genom att snegla på 7-serie ActiveHybrid, är åttastegad automatlåda, start/stopp-teknik och litiumjonbatterier. Elmotorn fungerar som generator vid inbromsning och batterierna är starka nog att att driva olika elsystem, exempelvis luftkonditioneringen, även när bilen är avstängd.

Nu är det bara att vänta till nästa vecka då bilen har världspremiär och all information kommer oss tillgodo. Ha dock i åtanke att bilen som visas är en konceptbil, därav lite unika detaljer som LED-dimljusen (som förvisso frestar mindre på elsystemet) som antagligen inte når produktionsversionen som dyker upp lagom som årsmodell 2011.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer