BMW Concept Active Tourer – laddhybrid med framhjulsdrift

På Parissalongen om ett par veckor tar BMW med sig Concept Active Tourer. En förhandsstudie av kommande 1-serie GT. Uppladdningsbar hybriddrivlina och – hör och häpna – framhjulsdrift!

Det senaste året har det varit mycket snack om att BMW ska släppa sin första framhjulsdrivna modell någonsin. Diskussionerna har gått heta då bakhjulsdrift är melodin i BMW-lägret. Den framhjulsdrivna bilen är förmodade 1-serie GT (Gran Turismo) som vi visat både på bild och på film tidigare. Något av en mellanstor citybil med lite extra utrymme för passagerarna än i dagens 1-serie. Så är det sagt i alla fall, om än inte officiellt.

Nu är det första fröet sått inför vad som komma skall då BMW i dag presenterar konceptbilen Concept Active Tourer som ska visas upp på bilsalongen i Paris senare i september.
I Concept Active Tourer har BMW-ingenjörerna placerat en hybriddrivlina av plug in-typ, alltså det vi i Sverige benämner laddhybrid. Förbränningsmotorn består av en direktinsprutad trecylindrig maskin på 1,5 liter med TwinPower Turbo-teknik. Den jobbar tillsammans med en elmotor som får sin kraft från litiumjonbatterier som i sin tur kan driva bilen med enbart elkraft i upp till tre mil.
Tillsammans ger hybridlösning ett maximalt effektuttag på 190 hästkrafter och maxvridet om 200 newtonmeter finns tillgängligt redan vid start.
Medan 0-100 km/h avverkas på under åtta sekunder och toppfarten ligger omkring 200 km/h behöver BMW Concept Active Tourer mindre än 0,25 liter bränsle per mil vid blandad körning vilket motsvarar under 60 gram utsläppt koldioxid per kilometer. För att dra nytta av den svenska supermiljöbilspremien är det 50 gram per kilometer en bil måste komma under.

BMW Concept Active Tourer är 4,35 meter lång, 1,83 meter bred, 1,56 meter hög och har 2,67 meter mellan hjulaxlarna. Med andra ord är den inte bara utseendemässigt ganska lik en viss modell från Stuttgart (Mercedes B-klass) utan också nästintill på pricken lika stor.
Hjulen som den rullar på mäter 20 tum.

Utseendemässigt känns Concept Active Tourer inte överdrivet som en konceptbil utan ganska produktionsmässig. Det skulle i så fall vara ytterbackspeglarna som är snygga men knappast något som hänger med till serietillverkningen. Synd i så fall.
Interiört är det omisskännligt BMW med en kraftfull instrumentbräda som domineras av en 10,25 tum stor skärm där man styr allt som rör bilen. Om det är något som inte känns som verklighet för en serieproducerad bil så är det mittkonsolen och det designade pedalstället.
Taket är en historia för sig. Det är i kompositglas och täcker i stort sett hela kupéutrymmet. Med några knapptryck kan man justera ljusinsläppet och temperaturen. Från transparent till mörkt likt solglasögon. Det finns även specialljuseffekter som de åkande kan leka med, till exempel kan man manuellt lägga till formerna av ett blads struktur.
I baksätet, som för övrigt kan fällas 40/20/40, kan baksätespassagerarna koppla in sina bärbara datorer för att lättare njuta av film, spel eller surfa på teknikensvarld.se.

Om ett par veckor vet vi mer om BMW Concept Active Tourer när vi är på Parissalongen för att beskåda den live bland många andra nya bilar. Då kanske vi kan få en hint om hur mycket av det vi ser här i dag som tar plats i kommande 1-serie GT som förväntas ha premiär om ett år eller så.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer