På grund av minskad efterfrågan minskar nu BMW på produktionen av V8-motorer. Tillverkningen går på halvfart och ska nu minska ytterligare. Samtidigt har man svårt att tillgodose efterfrågan på fyrcylindriga motorer.

Nu avslöjas det att även BMW påverkas av den minskande efterfrågan på stora V8-motorer. I USA har Chrysler, Ford och GM tvingats minska på tillverkningen av V8-motorer rejält eftersom kunderna inte verkar vilja ha dem. Men fram tills nu har det ändå verkat som att tyska BMW:s försäljning av de större motorerna har klarat sig ganska bra. Lyxsegmentet har genom historien klarat sig relativt bra, även i tider då höga oljepriser har drivit upp bränslepriserna. Nu verkar det dock vara värre än på länge.

BMW:s facklige ledare Manfred Schoch berättar i en intervju med Automotive News om hur läget är för BMW:s V8-motorer. Schoch säger att dagens efterfrågan på V8-motorerna inte är större än att den skulle kunna tillgodoses genom att fabrikerna jobbar endast i ett skift fyra dagar i veckan. Samtidigt har BMW stora svårigheter att hinna med efterfrågan på de mindre fyrcylindriga motorerna. Man överväger nu att fasa ut tillverkningen av de större motorerna i München-fabriken till förmån för de mindre motorerna. Schoch tror att man därigenom skulle kunna producera upp till 500 000 fyrcylindriga motorer per år.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer