BMW i3 kostar från 34 950 euro

29 juli är det dags för premiärvisningen av elbilen BMW i3 men BMW berättar redan nu hur mycket den kommer att kosta. Priset är högt, men ändå något lägre än väntat.

Vid det här laget känns BMW i3 nästan inte som en ny bil. Efter otaliga spionbilder och konceptversioner är vi väl bekanta med BMW:s kommande elbil och i Teknikens Värld nummer 17/2013 har vår reporter Mikael Stjerna redan hunnit provköra elbilen från Bayern. Tidigare i juli blev i3 ”nästan officiell” då BMW släppte bilder på en lätt maskerad i3 tillsammans med tekniska uppgifter. För att hålla intresset uppe inför den officiella avtäckningen som sker simultant i London, New York och Peking den 29 juli har BMW i dag avslöjat vad den kommer att kosta.

Priset för i3 i dess enklaste och billigaste utförande blir 34 950 euro i Tyskland. Översatt till svenska kronor i dagens växelkurs blir det 299 870 kronor och med den svenska supermiljöbilspremien på 40 000 kronor avdragen kan i3 alltså komma att kosta från cirka 260 000 kronor på den svenska marknaden. Det kan jämföras med Nissan Leaf som kostar från 274 890 kronor och Citroën C-Zero/Peugeot iOn som båda reas ut för omkring 280 000 kronor.

Förhandsspekulationerna har pekat mot ett pris på 37 000–40 000 euro för BMW i3 och det blir spännande att se exakt vad det svenska priset blir. Utan att avslöja för mycket från Mikael Stjernas provkörningsrapport kan vi berätta att han tror att Nissan Leaf kommer att få det tufft framöver…

BMW i3 kan göra livet tufft för fler konkurrenter än Leaf. Instegsmodellen av i3 är nämligen en renodlad elbil med räckvidd på 13–16 mil men den som vill ha längre räckvidd än så kan betala extra (ännu oklart hur mycket) för den räckviddsförlängda versionen som lånar en tvåcylindrig 650-kubikare från BMW:s motorcykelavdelning. Räckvidden ökar då till 25–30 mil. Läs allt om BMW i3 här och missa inte nästa nummer av Teknikens Värld.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer