Amerikanska IIHS har krocktestat två elbilar – BMW i3 och Tesla Model S. Ingen av dem avgick med så pass högt betyg att de kunde utses till säkra köp.

The Insurance Institute for Highway Safety, eller IIHS som de benämns i dagligt tal, krocktestar bilar på löpande band och deras tillvägagångssätt anses av många överträffa det som exempelvis europeiska Euro NCAP använder sig av. En stor anledning till det är att amerikanska IIHS har några andra intressanta testmoment som exempelvis visar styrkan hos en bils takkonstruktion samt, inte minst, det numera berömda frontalkrockmomentet där bilens front endast till 25 procent överlappas av det motstående objektet som i verklig trafik skulle kunna vara ett träd, en stolpe, ett fundament av något slag eller en mötande bil som avviker från sitt körfält. Övriga krocktestinstitut krocktestar med 40 och 100 procents överlappning. IIHS har sedan införandes av så kallad liten överlappning 2012 avslöjar många bilars veka krockkonstruktioner, bilar som har visat sig vara starka vid större överlappning. Flera biltillverkare har efterhand byggt allt säkrare bilar sedan testets införande.

Krocktest IIHS BMW i3 2017

Nu har IIHS krocktestat två elbilar som sorteras in under kategorin ”Elbilar 2017”. Tidigare har nya Chevrolet Volt och nya Toyota Prius krocktestats av dem och de både erhöll titeln Top Safety Pick+, alltså högsta totalbetyg (som kan motsvaras av ”extra säkra köp”). När nu BMW i3 och Tesla Model S i samma kategori krocktestats fick de inte ens Top Safety Pick-utmärkelsen (motsvarar ”säkra köp”), det vill säga utan plus-tillägget. Anledningen är att de båda misslyckades med att få högsta betyget ”Bra” på samtliga krocktestmoment som är fem till antalet (frontalkrock med liten överlappning 25 %, frontalkrock med större överlappning 40 %, sidokollision, takets motståndskraft och pisksnärtskydd). Det extra plusset i Top Safety Pick+ erhåller endast bilar som är bra i alla delmoment samtidigt som de har bra eller acceptabelt strålkastarljus.

BMW i3 fick högsta betyget ”Bra” i samtliga delmoment förutom i skyddet mot pisksnärtskador, där blev det ”bara” betyget ”Acceptabelt”, det näst högsta betyget. Dessutom anses i3:s strålkastare endast ge en acceptabel ljusbild.

Krocktest IIHS Tesla Model S 2017

Tesla Model S fick högsta betyget ”Bra” i samtliga krocktestmoment förutom i det så tuffa frontalkrocktestet med liten överlappning. Där blev det ”bara” betyget ”Acceptabelt”, det vill säga det nästa högsta. Vid kollisionen anser IIHS att säkerhetsbältet i Model S inte håller tillbaka förarens överkropp tillräckligt och att huvudet därför slår för hårt i ratten genom krockkudden. Även skador på högerbenet kunde registreras vid testet. Enligt IIHS leder skadorna sannolikt inte till livshotande skador.

Tesla har meddelat IIHS att de sedan den 23 januari har gjort förändringar i produktionen vilket har för avsikt att förbättra Model S på de punkter den inte anses vara godkänd. IIHS har för avsikt att krocktesta Model S igen senare under året. Bilar tillverkade innan den 23 januari 2017 kommer däremot inte att beröras av säkerhetsuppgraderingen.

Model S fick dessutom sämsta betyget ”Dålig” när det gäller strålkastarna. Tesla har återigen meddelat IIHS att de tillsammans med sina leverantörer jobbar på att få fram en bättre ljuslösning som ska försöka få högre betyg i IIHS framtida utvärderingar.

I betygsmomentet ”undvikande av frontalkrock” fick BMW i3 betyget ”Advanced”, det vill säga inte full pott som heter ”Superior”. Systemen i bilen lyckades sänka hastigheten innan kollision men inte så mycket som högsta betyget kräver. Dock är det inom ramarna för vad amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA kräver.
Tesla Model S fick inget betyg på denna punkt, trots att bilen har autobroms och mycket annat teknik. IIHS säger att det beror på att Tesla ännu inte har aktiverat autobromssystemet på alla Model S.

När Euro NCAP krocktestade BMW i3 under 2013 fick den fyra av fem stjärnor. Tesla Model S krocktestades av Euro NCAP under 2014 och fick då full pott, det vill säga fem stjärnor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer