BMW har lyckats hålla den hemlig i flera år, en i8 med bränslecell i stället för en bensinmotor.

BMW i8 har vi stenkoll på, en sportig laddhybrid som i produktionsutförande för första gången visades upp på bilsalongen i Frankfurt 2013. Dessförinnan, i april 2012, hade man visat upp konceptbilen.

Vad vi inte har haft stenkoll på är en i8 med bränslecellsteknik. BMW har lyckats hålla forskningsmodellen hemlig under tre år, för det visar sig att utvecklingen av i8 eDrive Hydrogen Fuel Cell var avklarad redan 2012, det vill säga ett år innan BMW och Toyota presenterade gemensamma utvecklingsplaner inom bränslecellsområdet. Nu visas bilen upp på BMW Group Innovation Days 2015.

BMW i8 eDrive Hydrogen Fuel Cell

Elmotorn är densamma som i vanliga i8, men i stället för att få hjälp från en trecylindrig turbomotor på 1,5 liter får motorn och batterierna sin kraft från en vätgasdriven bränslecell. Vätgasen förvaras kryogeniskt i en cylindrisk tank som är placerad centralt i bilens konstruktion. För att kunna generera energi ur bränslecellens stack behövs dessutom syre, det tas direkt från omgivningen.

Medan vanliga i8 krämar ur sig totalt 362 hästkrafter (bensinmtor+elmotor) når i8 eDrive Hydrogen Fuel Cell, som till utseendet skiljer sig från sin ladhybridkusin, upp till 245 hästkrafter.

Att BMW nu visar upp i8 eDrive Hydrogen Fuel Cell kan vara en tydlig vink om att de inte har övergett vätgasdrivna bilar. De har ju visat och släppt vätgasbilar tidigare, bland annat Hydrogen 7.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer