BMW:s stora elektriska suv kommer inte förrän 2021, men då gör den det med ett stort batteripaket och lång räckvidd.

Många elbilar planeras i BMW:s högkvarter i München. i3 är förvisso på väg bort, men den kommer att ersättas med ett betydligt bredare elbilsutbud som redan nästa år förverkligas i X3-stora suven iX3 och eventuellt även en elektrisk 1-serie. Året därpå, 2021, är det dags för fler elbilar från den sydbayerska biltillverkaren, bland annat iX5 som är nästan X5-stor elbil baserad på märkets nya plattform som har sitt ursprung i nuvarande CLAR-plattformen.
Bilen har synts till i maskerat utförande på flertalet platser i Europa, bland annat i Sverige i vintras.

BMW iX5 prototyp

Foto: CarPix

Storleksmässigt är iX5 mer eller mindre som X5, snäppet lägre dock.

Modellen kallas just nu för iNext och är produktionsversionen av konceptbilen Vision iNext som presenterades på bilsalongen i Paris 2018. Modellnamnet kommer att ändras när det är dags för marknadslansering. iNext är samlingsnamnet för nästa generation i-bilar, och med tanke på att iX3 heter just iX3 lär storebror få namnet iX5. Dessutom har BMW skyddat modellnamnet iX5 tillsammans med övriga iX-beteckningar från 1 till 9.

BMW iX5 prototyp

Foto: CarPix

När iX5 släpps kommer den stora röda knappen inte att finnas kvar. Kanske som extrautrustning?

När det har pratats räckviddssiffror hos BMW:s kommande elbilar har det inte sällan nämnts 60 och 70 mil. Riktigt så hög blir den inte enligt brittiska AutoExpress som säger att BMW siktar på en WLTP-baserad räckvidd på 58 mil. Det ska man nå med hjälp av ett batteripaket på 120 kWh, större än någon annan elbils batterikapacitet på marknaden i dag.
Dock kommer BMW iX5 ut på marknaden först under 2021 och då ser det sannolikt annorlunda ut hos konkurrenterna. Exempelvis ska ju nya Tesla Roadster, som ska lanseras under just 2021, ha ett batteripaket på enorma 200 kWh (som kanske inte anses vara så enormt om två år).

Med en räckvidd på 58 mil enligt WLTP-körcykeln skulle BMW, så som det ser ut i dag, knäcka både Audi och Mercedes. Förstnämndas e-tron har 44 mils räckvidd och sistnämndas EQC har 36 mils räckvidd. De båda tyska konkurrenterna kan ju förstås hinna uppdatera sina bilar innan iX5 rullar ut på vägarna.

Visa kommentarer