BMW känner Volvos flås i nacken – nya XC90 är hotet från norr

Med nya XC90 har Volvo höjt siktet än en gång och tanken är att utmana de allra bästa i premiumklassen. Det har fått BMW att reagera och man tar Hisingens nya suv på fullaste allvar.

Nya Volvo XC90 har rönt stor uppmärksamhet världen över de senaste månaderna. Lovorden har haglat från de flesta håll. Har det inte handlat om säkerheten så har det berört den innovativa interiören, de snåla drivlinorna eller något av allt det andra som Volvo satsat helhjärtat på.

Ett tydligt mål hos Volvo är att ta upp kampen med de tre tyska premiummärkena, och kanske framför allt BMW. Det har fått den tyska biltillverkaren från München att höja blicken och inse att den hårda konkurrensen inte enbart dyker upp från inhemska märken (Audi och Mercedes) och från väst (Jaguar Land Rover). En stark rival håller nämligen på att trona upp sig i norr.

Teknikens Värld har kommit över ett interndokument från BMW USA som på fem A4-sidor avhandlar nya Volvo XC90. BMW tar XC90 på fullaste allvar genom att gå igenom och analysera nyheterna hos den svenska suven, allt från komforten och säkerheten till drivlinorna och tekniken som dominerar instrumentbrädan.
BMW USA vill helt enkelt att med detta ”utbildningsmaterial” ska deras säljare stå väl rustade och ha full koll på vad den nya konkurrenten har att erbjuda bilköparna.

Dokumentet innehåller självklart jämförelser med BMW:s egen kombattant i klassen – X5. Som exempel jämför de drivlinorna och lyfter fram att det finns så många fler motoralternativ till X5. Att XC90 på papperet är snålare än BMW:s motsvariga X5-versioner nämns inte annat än i tabellformaterade sifferuppställningar. BMW pratar också om komforten och hur ”osportig” XC90 egentligen är, trots en R-Design-version, och att X5 är mycket mer spänstig. BMW noterar även hur Volvos nya, stora skärm mitt på instrumentbrädan är en säkerhetsrisk då den ersätter många knappar och föraren måste därmed lyfta blicken från vägen. Uttalandet går delvis emot BMW:s egen designchef Adrian van Hooydonk som nyligen sa att pekskärmar är framtiden (dock är har inte helt förtjust i att de ersätter alla knappar och vred). BMW lyfter fram att X5 har mer omfattande och exklusiva uppkopplingsmöjligheter än XC90, trots Volvos Apple Carplay och Android Auto.

Det finns mycket intressant att läsa om vad BMW tycker och tänker om Volvos nya satsning och nya XC90 i interndokumentet (som är på engelska) som du exklusivt kan läsa här på teknikensvarld.se, antingen i PDF-format här eller via bildgalleriet nedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer