I samband med den 90:e upplagan av Genèvesalongen 5-15 mars visar BMW tre nya versioner av 3-serien som kan bli intressanta för svenska tjänstebilsåkare.

BMW har länge flaggat för en rad olika helektriska modeller som är på ingång, men i Genève blir det laddhybriderna som tar uppmärksamheten. Det är den utökade paletten av BMW 3-serie med laddhybridlösning som begår debut i Schweiz och för den svenska marknaden är de bägge kombiversionerna synnerligen intressanta. De tre nya modellerna är 330e Touring, 330e xDrive Touring samt 330e Sedan xDrive.

Sedan BMW lanserade sin första laddhybridlösning i form av 330e Sedan (förra generationen 3-serie, F30) så har det varit just fyrdörrarskarosser som erbjudits. I både 3- och 5-serien.

Så sent som i slutet av 2019 testade vi BMW 330e Connected i fyradörrarsutförande, där bilen bland annat fick kritik för det lilla bagageutrymmet som led av sitt förhöjda lastgolv.

Med kombilucka kommer utrymmet för last att bli bättre och BMW redovisar 410-1 420 VDA-liters bagageutrymme med baksätet uppfällt/fällt för nyheterna 330e Touring och fyrhjulsdrivna 330e xDrive Touring. Samma fakta för en vanlig 3-serie Touring utan hybriddrift är 500/1 510 VDA-liter.

BMW-330e-Touring-02

Motorpaketet är detsamma för vad som nu är fyra olika versioner av BMW 330e. Detta innebär en kombination av den fyrcylindriga bensinmotorn på 184 hästkrafter och elmotorn på 113 hästkrafter. Total systemeffekt anges till 252 hästkrafter, men med funktionen Xtraboost kan ytterligare 40 hästar frigöras i upp till 10 sekunder.

Kraftöverföringen består av den fina åttaväxlade automatlådan och de bägge fyrhjulsdrivna versionerna är just fyrhjulsdrivna oavsett med vilken kraftkälla som bilen drivs med. Räckvidden på el anges till 55-68 km beroende på version (räckviddssiffrorna är än så länge provisoriska enligt BMW). I testet vi körde strax innan årsskiftet kom vi 43 km på ren el med bakhjulsdrivna 330e Sedan.

LÄS MER: Test av fyra laddhybrider

På BMW Sveriges hemsida står det att de första bilarna kommer att levereras till kund under sommaren. Svenska priser fastställs inom två veckor, enligt BMW Sverige.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer