I år är det 30 år sedan BMW presenterade sin enda äkta supersportbil – M1. För att hylla denna sällsynta vagn ställer man nu ut ett nytt koncept i Italien – M1 Hommage – BMW:s första mittmotorvagn på 27 år. Produktion? Vi kan ju hoppas!

I helgen var det premiär för årets upplaga av klassiska bilutställningen Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid sjön Como i Italien. En bilutställning där besökarna kan njuta av gamla klassiker men också nya konceptbilar som allt för ofta inte får se dagens ljus som produktionsbil. BMW är utställningens stora sponsor sedan den återupplivades 1999 och har sedan dess visat spännande koncept som tyvärr ännu inte gått till produktion.
I år visar BMW upp M1 Hommage (M1 Concept) som vi håller alla tummar för att den ska bli en produktionsvagn. Bilen är en hyllning till den klassiska BMW M1 som presenterades för första gången för exakt 30 år sedan, alltså 1978. M1 är BMW:s hittills enda serieproducerade mittmotormonterade sportbil. Den tillverkades mellan 1978 och 1981 och var den första bilen som skapades av BMW:s Motorsport-avdelning. Det var egentligen meningen av Lamborghini skulle stå för produktionen, men på grund av italienarnas ekonomiska problem blev det inte så. Bakom formgivningen låg Giorgetto Giugiaro som inspirerades av en annan vacker utställningsbil – måsvingedörrförsedda BMW Turbo från 1972. Tyvärr lades produktionen av M1 ner redan efter 456 tillverkade bilar, men den sexcylindriga motorn på 3,5 liter och 277 hästkrafter fick leva kvar i första generationens M5, dock i något modifierad form.

Att BMW nu åter blåser liv i M1 kan bero på ett flertal olika faktorer. Utöver 30-årsjubileumet så kan det också vara en vink som berättar att bayrarna äntligen funderar på att tillverka en supersportbil. Tillsammans med Motorsport besitter ju företaget verkligen kunskaperna att skapa hårresande muskelpaket. Samtidigt är nog BMW väldigt sugna på att ta upp kampen med de båda andra tyska premiummärkena som redan har supersportbilar i sina utbud. Audi har hyllade R8, som snart även kommer med V12-diesel, och Mercedes har sin supervassa SLR som dock går ur produktion nästa år. Men Mercedes har redan två nya supersportbilar på gång som avlösare – dels en kommande måsvinge samt SLC, båda baserade på plattformen till nästa generations SL. Dessutom är nog BMW rätt sugna att ta marknadsandelar från italienarna, då främst Ferrari och Lamborghini.

Tyvärr har BMW inte släppt några som helst uppgifter om motorn eller något annat om bilen. Pressmaterialet består mer eller mindre enbart av bilderna.
Formgivningen av BMW M1 Hommage, men sin låga profil och något kantiga linjer, kan till stora delar ses som en flirt med 1980-talet. Den har ju sina rötter i ursprungliga M1. Lägg märke till en lustig detalj – de båda BMW-emblemen ovanför respektive bakljus, en ovanlig lösning och något som inte lär bli verklighet om bilen en vacker dag går i produktion.
Vad tycker du om nya M1? Ett stolpskott eller kanske helt underbart vacker?

BMW M1 Hommage Concept

Visa kommentarer
NUVARANDE BMW M1 Hommage – en hyllning till klassikern
NÄSTA Enkel seger för Kimi Räikkönen