Tysk media rapporterar att redan kvicka BMW M2 Coupé ska bli ännu kvickare genom att få fler hästkrafter samtidigt som den lättas.

När Hans Hedberg för några månader sedan var på Laguna Seca och körde BMW M2 Coupé slogs han av hur snabb och rolig den är samt att den raka turbosexan har potential att laddas med fler än de 370 hästkrafter som i dag hämtas ur tre liters cylindervolym.
Det verkar som att BMW nere i München har tagit fasta på Hans uttalande i provkörningsrapporten, för enligt tyska Auto Motor und Sport ska företagsledningen ha gett klartecken till att låta utveckla en ”M2 GTS” eller en ”M2 CSL”. Vilken tilläggsbeteckning det blir återstår att se.

Effektmässigt tros antalet landa uppemot eller runt 400 hästkrafter. För att få bilen mer banorienterad är sänkt vikt en viktig beståndsdel, något som åstadkommes med kolfiberkarossdelar, utslängt baksäte och andra viktbesparande åtgärder. Chassit kommer också att ses över med bland annat justerbar stötdämpning och fjädring samt större bromsar.

BMW M2

BMW M2 Coupé är rolig att ratta på bana, men den är på väg att bli ännu roligare.

Med tanke på förändringarna bör denna ”M2 GTS” ha potential att lägga sig under fyra sekunder, syftandes på 0-100-tiden.Vanliga M2 Coupé gör sprinten på 4,3 sekunder (4,5 med manuell låda). M4 Coupé kapade som bekant 0,3 sekunder när den GTS-behandlades. Den fick hela 69 extra hästkrafter men tappade ”bara” 27 kilo i vikt.

Bilden ovan är en rendering från X-Tomi och därmed inte äkta vara.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer