BMW M2 CS är här – vassare än M4

Föga förvånande visar BMW nu upp en ännu vassare version av lilla M2. Denna gång med namnet M2 CS och den är mer effektstinn än någonsin.

Den nu ganska åldrade BMW M2 firar av med en riktig värstingversion innan det är dags för pension. M2 lanserades i slutet av 2015 och för drygt ett år sedan fick den förstärkning i form av M2 Competition. Standardbilen har 370 hästkrafter medan Competition-versionen vässades till 410. Att M2 CS nu är här kommer inte som någon överraskning men tidigare spekulerades det i om effekten som förväntades bli 400 hästkrafter.

Det blev inte så. I stället levererar den dubbelturbomatade treliterssexan hela 450 hästkrafter och 550 newtonmeter. Alltså mer än de 431 hästar i M3/M4 och endast tio färre än motsvarande M3/M4 CS-versioner. Då ska det tilläggas att nya M2 CS är avsevärt mycket lättare än sina syskon. Exakt hur mycket specificerar BMW dock inte i nuläget men en vanlig M4 väger drygt 100 kg mer än vanliga M2.
Som sig bör med en version av denna kaliber är flera detaljer tillverkade i kolfiber så som tak, huv, sidospegelkåpor, diffusor, spoiler och frontsplitter.

BMW M2 CS

Interörten domineras av läder och alcantaraklädsel, stolarna har fått en annan utformning med stora ventilationsöppningar i ryggstödet och självklart syns de karaktäristiska M-färgerna här och där. På instrumentpanelen är CS instansat i alcantaraklädseln och dörrhandtagen är utsmyckade med kolfiber. Konstigt nog är växelknoppen klädd med läder i stället för alcantara till skillnad från ratten.

BMW M2 CS

S55-motorn kopplas till antingen en sjuväxlad dubbelkopplingslåda eller en sexväxlad manuell där vi får hoppas att den sistnämnda inte är lika gummiaktig som i M2 Competition. Kraften skickas till bakhjulen och 0-100 km/h avklaras på 3,9 respektive 4,1 sekunder. M2 CS är också utrustad med adaptiv M-fjädring och sportavgassystem med ställbara spjäll. Den kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 2 200 exemplar men pris är ännu inte officiellt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer