BMW M3 CSL och M4 CSL – inte denna gång heller

Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé är ruggiga prestandabilar redan i standardutförande. Men kanske du har bett till högre makter om en hårigare CSL-version? Tyvärr, det kan du glömma.

BMW M3 generation E46 med sina 343 hästkrafter var en potent vagn på sin tid (och är det fortfarande). Dock nöjde sig inte BMW med den eftersom de lanserade en CSL-version där bokstavsförkortningen står för ”Coupé Sport Leichtbau”, det vill säga ett sportigt coupélättviktsbygge. Vikten sänktes med hjälp av kolfiber, bland annat i inredning och i taket. Det var ovanligt på den tiden, i dag är det nästan vardagsmat med kolfiber. Dessutom fick M3 CSL effekten uppskruvad till 360 hästkrafter, effekt som matades till bakhjulen via den sexstegade sekventiella SMG II-lådan med Drivelogic.

BMW M3 generation E90, det vill säga förra M3:an, kom aldrig i CSL-utförande. BMW klargjorde redan tidigt i modellens livscykel att en CSL var utesluten.

Men hur blir det med nya generationen M3 Sedan och M4 Coupé som presenterades så sent som förra månaden? Blir det CSL-versioner denna gång då?
Tyvärr inte. Brittiska Top Gear har varit i kontakt med en av BMW:s produktchefer, Matt Collins, som säger att vi inte kommer att få se någon ny CSL.
– Det finns inga planer på en CSL. Eller någonting i stil med CSL. Original-CSL-bilen var fantastisk tack vare fokuset på lättviktsteknik. Men vi har redan gjort det på de nya bilarna. Vi har gjort dem så lätta som möjligt – de väger in under 1 500 kilo (torrvikt, reds anm), vilket är otroligt för bilar som dessa, säger han.

Nya M3 Sedan och M4 Coupé har exempelvis redan kolfiberförstärkt plast, CFRP, i taket vilket är första gången för sedanmodellen.

Dock snackas det om att en M4 GTS kan dyka upp om ett par år. Vad den i så fall skulle innehålla är okänt, men mer kolfiber och aluminium, vassare chassi, strippad interiör och annat prestandahöjande godis lär ligga nära sanningen.

Visa kommentarer