BMW:s snålteknik har nu spridit sig ända till prestandamodellerna. I vår utrustas BMW M3 med start/stopp-system som gör bilen åtta procent snålare. Samtidigt introduceras ett nytt Competition-paket.

Att kalla det ett ansiktslyft är att ta i men till våren får BMW M3 i alla fall några nyheter. De nyligen presenterade ansiktslyften av X5 och 3-serie Cabriolet och Coupé är försiktiga, men när det gäller M3 har BMW gått än mer varsamt fram. Utseendemässigt är den enda nyheten de nydesignade LED-ljusen baktill.

Desto mer intressant är att M3 från och med i vår kommer att erbjudas med start/stopp-system. Den bränslebesparande tekniken som till en början bara fanns i BMW:s snåla dieselmodeller har alltså vandrat uppåt i modellutbudet och letat sig ända fram till prestandamodellen M3. Start/stopp-systemet kommer att finnas både till den manuella sexväxlade lådan och den sjustegade dubbelkopplingslådan (Drivelogic). M3 blir därmed den första BMW-modellen, bortsett från ActiveHybrid X6 och ActiveHybrid 7, som kombinerar start/stopp med en automatlåda. BMW uppger att start/stopp-systemet sänker förbrukningen med åtta procent och koldioxidutsläppen med 24 gram. BMW M3 Coupé och Sedan med Drivelogic-lådan drar nu 1,12 l/mil i EU-cykeln. M3 Cabriolet vill ha 1,15 l/mil.

Det nya Competition-paketet gör bland annat att M3 ligger tio millimeter närmare marken. Dessutom har det elektroniska fjädringssystemet EDC reviderats och inställningen Sport Mode har anpassats speciellt för Competition-paketet. Hugade köpare kan även välja till en ny frontspoiler med kolfiberflärpar nedtill och en liten kolfibervinge på bakluckan.

Läs mer

    Test & provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer