För första gången någonsin ska BMW M3 komma i kombiutförande, Touring som karossformen kallas nere i huvudstaden i reistaat Bayern. Här syns den på bilder tagna under testrundor runt hemstaden.

BMW M3 kom 1986, då i form av 3-serie generation E30. Därefter har ytterligare fyra generationer sett dagens ljus och en femte är alldeles snart på ingång. Vad samtliga fem första generationer har gemensamt är att de alla inte har erbjudits med kombikaross. Det har funnits tankar hos BMW om att släppa en M3 Touring, men konceptet som togs fram för 20 år sedan förblev just bara ett koncept.
Det har även många gånger ryktats om att ”nästa generation M3 bli kombi”, men uppgifterna har stannat vid just rykten. Så plötsligt för två år sedan kom obekräftade uppgifter som ändå gav lite mer kött på benen, inifrån BMW-högkvarteret läckte det ut information om att generation G20, dagens 3-serie, ska bli prestandakombi baserad på G21 (dagens 3-serie Touring).

PROVKÖRNING: BMW M3 E30 (1986)

BMW M3 Touring 2021

Foto: CarPix

Och mycket riktigt, uppgifterna för två år sedan stämde, BMW bekräftade nämligen i mitten av förra månaden att det ska bli ett slut på rykten och obekräftade uppgifter – de skulle nämligen börja testköra första M3 Touring-modellen. Till informationen hörde en bild som visade bakänden av modellversionen.
Nu har BMW börjat med testkörandet, det bevisar våra spionbilder här, hela 37 stycken varav flera visar de numera så kallade ”bävertänderna” i nosen.

LÄS OCKSÅ: Historien om BMW M

BMW M3 Touring 2021

Foto: CarPix

Att det är en bredaxlad kombi från München går inte att ta miste på, inte heller att det är M3:an med sina karaktäristiska fyra ändrör i baken. Rejält utlagda skärmar skvallrar om bredare spårvidd än hos övriga 3-seriesyskon. Uppräknade detaljer pryder vad vi misstänker blir D-segmentets snabbaste kombi. Konkurrenterna är dock inte många.

PROVKÖRNING: BMW X3 M Competition

BMW M3 Touring Concept

M3 generation E46 var på gång att bli av i kombiutförande, till och med en konceptbil byggdes. Men planerna lades ned.

Under huven arbetar samma raka treliterssexa som hittas i nya X3 M och X4 M. I de båda suvarna ger den 480 hästkrafter och 600 newtonmeter i standardutförande – 510 hästkrafter och 600 newtonmeter i Competition-utförande.
Vi räknar kallt med att BMW skruvar upp effekten en aning i båda utförandena när maskinerna kläms ned i M3 Touring. Varför? För att knäcka konkurrenten från Stuttgart vars Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+ har just 510 hästkrafter (utan S har den 476 hk).
Snabb blir M3 Touring, antagligen går 0-100 km/h på under fyra sekunder vilket även det skulle vara en siffra som bräcker Mercedes mellanklassstora monsterkombi.

Senare i september månad är det världspremiär för nya BMW M3 i sedanutförande.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer