Efter 16 år av stadigt ökande försäljning minskar nu BMW:s försäljning i USA. Det beror dock inte på att amerikanerna inte vill ha BMW-bilarna. Det beror på att BMW inte vill sälja bilarna till amerikanerna.

BMW och USA har varit en mycket lyckad kombination. De senaste 16 åren har försäljningen ökat stadigt år för år. Det är det slut på nu. På grund av den svajiga amerikanska ekonomin och den svaga dollarn väljer BMW att flytta fokus från USA. Nu är siktet mer eller mindre helt och hållet inställt på mer vinstgivande marknader såsom Asien, Europa, Mellanöstern och Sydamerika.

Det första tydliga tecknet på BMW:s nya strategi är att 44 000 Europatillverkade bilar som var tänkta att säljas i USA i stället ska säljas på någon annan marknad. Amerikanska BMW-återförsäljare blir alltså utan bilar, trots att det inte råder någon uppenbar brist på efterfrågan från kunder. BMW:s USA-chef Jim O’Donnell säger till Automotive News att försäljningen i USA måste minska med ungefär tio procent, samtidigt som 90 USA-anställda får gå. Att minska försäljningen är ett nödvändigt ont eftersom vinstmarginalen på de bilar som byggs i Europa och säljs i USA blir för liten.

Det verkar inte som att försäljningsminskningen kommer att påverka den stora Spartanburgfabriken i South Carolina. BMW gick i somras ut med att man skulle satsa stora pengar på fabriken för att utvidga dess kapacitet. Den satsningen verkar fortfarande vara aktuell. Jim O’Donnell avslöjade även för Automotive News att det på nytt kan bli aktuellt med fyrcylindriga motorer för den amerikanska marknaden. BMW har inte sålt bilar med fyrcylindriga motorer i USA sedan 1997. Det kan bli tal om en 3-serie med någon av de minsta motorerna.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer