BMW ökar tempot med sin elektrifieringskampanj. Schemat tajtas till, utbudet av helt eldrivna modeller ökar och automatfunktionen eDrive Zones för laddhybrider blir standard.

Bilfloran från BMW, liksom andra tillverkare, genomgår nu stora förändringar. Det handlar om uppkoppling, autonom teknik men framför allt elektrifiering.

Vi har tidigare skrivit om hur BMW skär ner på antalet drivlinor och plattformar samt att de till år 2025 ska ha 25 elektrifierade bilmodeller, tolv av dessa helt eldrivna. Nu väljer man att öka tempot och kapar tiden för målet med två år och siktar på att över hälften av de 25 elektrifierade modellerna ska vara rena elbilar.

BMW kalkylerar med en ökning på 30 procent per år av elektrifierad bilar till år 2025. Redan 2021 ska man sälja dubbelt så många sådana bilar jämfört med i år, menar vd Harald Krüger.

BMW i3 2019

Foto: Patrik Lindgren

BMW i3 i test i Teknikens Värld nummer 7/2019.

BMW i8 och i3 är redan etablerade helt eller delvis eldrivna bilmodeller, den sist nämnda har sålts i 150 000 exemplar sedan lanseringen 2013. I år kommer produktionen av eldrivna Mini i gång i brittiska Oxford och 2020 sluter BMW iX3 upp med tillverkning i kinesiska Shenyang. På det följer BMW iNEXT och BMW i4 som ska byggas i tyska Dingolfing och München.

När det gäller laddhybrider står 5-serie och 2-serie Active Tourer på tur för tekniken. Det sker senare i sommar och nästa år är det dags för modellerna X1 och 3-serie Touring att gå samma väg.

Laddhybriderna kommer att få funktionen eDrive Zones som standard från 2020. Den känner av när bilen kör in i en miljözon och slår då över till eldrift per automatik.

Det höjda tempot av lanseringar kan ske tack vare mer sofistikerade och flexibla tekniska lösningar, utvecklingstiden för nya modeller kan kapas med en tredjedel, hävdar BMW.

Visa kommentarer