Flera är biltillverkarna som har meddelat att dieselmotorerna ska fasas ut. BMW sällar sig inte till denna skara tillverkare, de ser en framtid för sina dieselmotorer.

Volvo har sagt att de ska fasa ut dieselmotorerna och att någon ny generation motorer som drivs av bränslet inte är aktuellt. Toyota har sagt att diesel inte är en del av deras framtid och Subaru ska även de fasa ut dieselmotorerna. Så sent som för ett par veckor sedan bekräftade Porsche att för dem är diesel ett avslutat kapitel.

Men för BMW lever dieseln kvar och kommer så att göra ett bra tag framöver. I en intervju med australiensiska GoAuto bekräftar utvecklingschef Klaus Fröhlich det.

– Dieselutvecklingen sett ur ett BMW-perspektiv är ganska dramatiskt. Vi har, tror jag, mer eller mindre de bästa dieslarna. Alla test visar att vi har de lägsta utsläppen, säger han.

Även om han, som han själv formulerar det, är väldigt optimistisk vad gäller dieselmotorns framtid medger han att antalet dieselmotorvarianter, över sikt, kan komma att minska. Som exempel tar han treliterssexan som finns med turboladdning i ett, två och fyra steg. Där ser han en möjlighet till två alternativ i stället för tre.

Han passar även på att ge en känga åt politiker i EU som kvickt efter dieselgate-skandalen vände på kappan, dömde ut dieseln och nu vill att den ska försvinna. Fröhlich ser nämligen en modern dieselmotor som en mycket bra lösning, speciellt för tunga, högpresterande bilar. M50d-dieseln tror han mycket på.

Han nämner även framtiden och elektrifieringen som pågår, att BMW är med på tåget men att omställningen inte kommer att gå lika snabbt som många vill få det till. Han ser att i stora delar av världen, och drar Ryssland och Australien som exempel, kommer förbränningsmotorn att leva kvar under mycket lång tid.

Klaus Fröhlich berättar att BMW:s nästa stora plattform, som kommer att användas till större delen av märkets modeller, blir förberedd för drivlinor med enbart förbränningsmotorer och enbart elmotorer, samt en kombination av dessa.
En helelektrisk 3-serie utesluter han och menar att i4, som i förra veckan bekräftades för 2021, ska fylla det behovet.

En intressant iakttagelse med intervjun, om vi går efter hur GoAutos artikel och citat är utformade, är att 58-årige Klaus Fröhlich, som är medlem i BMW AG:s styrelse, i princip hela tiden pratar i jag-form, inte i vi-form. Till exempel säger han ”jag kommer att ha 85 procent i min portfölj år 2030 som har förbränningsmotorer”. Han borde nog ha formulerat sig lite bredare i och med att han representerar BMW och således borde ha sagt ”vi kommer att ha 85 procent i vår portfölj…”.

Visa kommentarer
NUVARANDE BMW överger inte dieselmotorerna
NÄSTA Jaguar XJ nu bara med dieselmotor