Tre stycken av BMW:s nästa generation elmotorer har placerats i en 5-serie. Syftet är att kika på vad som är tekniskt möjligt.

I dag påbörjades BMW-konferensen #NextGen nere i München där man under tre dagar ska diskutera och presentera framtidens mobilitet. Vid sidan om flera fysiska världspremiärer, exempelvis nya 3-serie Touring och 8-serie Gran Coupé, visas konceptbilar upp. Men det är något helt annat som lockar oss lite extra, en svagt maskerad 5-serie Sedan. Bilen ifråga är en rullande testbänk, en experimentbil som sägs utforska vad som är tekniskt möjligt. Bilen går under namnet Power BEV, vilket vi fritt översätter till kraftfull batteridriven elbil.

Och kraftfull är precis vad den är. BMW har i bilen tryckt in inte mindre än tre elmotorer av nästa generation (femte generationen som är tänkt att lanseras 2020). Den tyska biltillverkaren lyfter inte fram speciellt många specifikationer och prestandasiffror, men klämmer åtminstone ur sig att elmotorernas sammanlagda effekt överstiger 720 hästkrafter och att bilen bekvämt skjuter iväg från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder.

BMW Power BEV testbil

Vidare skriver de i pressmeddelandet att målet är att få fram en bil som inte bara imponerar med longitudinell (i bilens längdriktning) dynamik utan även med dynamik i sidled. Snabb rakt fram är den men enligt BMW är det lika viktigt att den sätter ett leende på förarens ansikte när vägen svänger.
Sistnämnda sägs ha uppnåtts genom att två elmotorer individuellt driver bakaxeln, något som ger en elektrisk vridmomentsfördelning mellan de bakre hjulen. BMW menar att lösningen är mer effektiv och mer exakt än en mekanisk differentialbroms som reagerar först när det uppstår rotationsskillnader mellan de drivande hjulen. Med de av varandra oberoende elmotorerna kan krafterna fördelas i alla lägen.

BMW Power BEV testbil

De tre elmotorerna, varav den ena driver framhjulen, med tillhörande kraftelektronik är alltså av BMW:s nästa generation elektriska drivlinor som vi kommer att få se i bland annat suven iX3, det vill säga X3 i elektriskt utförande. I iX3 kommer endast en motor att monteras, inte tre som i denna experimentbil. Enligt BMW saknar komponenterna som utgör drivlinan helt sällsynta jordartsmetaller.

Att man valt en vanlig 5-serie Sedan som testbänk är för att tvingas anpassa drivlinan till en konventionell bil utan att den tappar sina egenskaper, exempelvis utrymmen och väghållning.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer