BMW stuvar om i produktionen

Antalet drivlinor bantas ned och modeller läggs ned. Produktionsleden effektiviseras och elektrifieringen tar fart. Här är framtiden för BMW.

Nya modeller från BMW ploppar upp och runt hörnet lurar nya 8-serie Gran Coupé och nya 1-serie, längre fram, våren 2020, kommer BMW 2-serie Gran Coupé. Tåget tuffar på men bakom kulisserna sker stora omställningar.

Till 2021 ska hälften av dagens drivlinor strykas och BMW ska fokusera på mer ”sofistikerade och flexibla” fordonskonstruktioner och man kommer att förlita sig på två plattformar. I och med det ska utvecklingstiden för nya modeller kapas med en tredjedel.

BMW 3-serie Gran Turismo facelift 2017

Säg hej då till BMW 3-serie GT.

Hela modellpaletten ska analyseras och städas upp och ett första resultat är att modellen 3-serie Gran Turismo läggs ned – eller det kommer ingen ny version i och med nya 3-serien (läs vår provkörning av modellen här). Vi har tidigare skrivit om GT:ns öde men nu är det alltså bekräftat från BMW:s håll.

Eldrift, uppkoppling, modern mobilitet och autonom körning ligger i fokus även för BMW, precis som för andra biltillverkare. Samarbetet med konkurrenten Daimler/Mercedes rörande bildelning, on-demandtjänster, laddning med mera fortsätter – deras så kallade ”joint-venture” presenterades i våras.

LÄS MER: BMW:s elektrifierade satsning

I slutet av året ska koncernen ha levererat en halv miljon elektrifierade bilar och då ska även över tio modeller finnas på marknaden med koncernens eldrivlina.

Samtidigt lurar den femte generationens elektriska drivlina runt hörnet som debuterar i BMW iX3 2020, en bil som redan nu kan förbeställas i Sverige. Året därpå ska koncernen ha fem helt eldrivna bilmodeller på marknaden och 2025 ska antalet vara tolv. Det totala antalet elektrifierade modeller ska då var 25.

Visa kommentarer