BMW har under flera år testat med självstyrande bilar, bland annat på Nürburgring. Nu har man också tagit med sig sin självkörande 5-serie ut på Autobahn.

Under flera års tid har BMW utvecklat tekniker för att få bilar att köra sig själva. Bland annat har man jobbat med en 3-serie som, vilket du kan se på film nedan, redan 2009 klarade av att köra hela Nürburgrings nordslinga enligt korrekt racelinje.

Den senaste iterationen av ConnectedDrive-experimentet, som det kallas, använder mycket av samma teknik. Tekniken har dock blivit betydligt mer förfinad, och är numera inpackad i en BMW 5-serie. Tekniken använder ultraljud, radar och laserscanning för att kontrollera omgivningen i form av trafik, underlag och körfältslinjer. Dock behöver fortfarande vissa data om vägarna bilen ska köra på laddas ned till bilen, för att bilen ska kunna köra helt utan mänsklig påverkan.

Som syns på den andra, och nyare, filmen nedan verkar ändå systemet fungera väl ute på Autobahn, med inbromsningar för trafik, acceleration till marschfart och filbyten där så är nödvändigt. Det är kanske ännu lite väl tidigt att veta om systemet kommer nå bred användning, men vi vet att BMW i3, som kommer 2013, ska ha ett nytt trafikstockningshjälpmedel som ska kunna köra bilen helt autonomt i upp till 40 km/h.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer