Vid den här tiden förra året rankades Toyota som världens mest värdefulla bilmärke. Inför årets rankinglista har japanerna tvingats se sig omsprungna av BMW.

Varumärkesexperterna på amerikanska Millward Brown har nu publicerat sin årliga lista över världens mest värdefulla varumärken. Inte helt oväntat så är det Google som toppar listan, och det med marginal. Men nu är det inte varumärken inom Internet-branschen som denna artikel ska handla om utan om bilmärken.

Enligt Millward Browns värdering av bilvärldens varumärken är det BMW som ligger i topp. Den bayerska biltillverkaren är värderad till 21,82 miljarder dollar vilket motsvarar 159,56 miljarder kronor. Vid värderingen har både företagets finanser samt varumärkets styrka vägts ihop. Jämfört med förra året har varumärket BMW tappat i värde med nio procentenheter. De är dock inte ensamma om det, de flesta biltillverkare har gått samma väg och anledningen till detta är det senaste årets globala lågkonjunktur med svaga försäljningssiffror som följd. Det finns dock undantag, vilket du kan läsa mer om nedan.
BMW placerar sig som världens 25:e mest värdefulla varumärke, nästan 100 miljarder dollar bakom listettan Google.

Vid förra årets sammanställning från Millward Brown toppade japanska Toyota listan men får nu se sig passerade av BMW tack vare ett värderas på 27 procent. Varumärket Toyota värderas nu till 21,77 miljarder dollar vilket är precis under BMW. Summan motsvarar 159,19 miljarder i svenska kronor. En av anledningarna till Toyotas stora ras kan nog förklaras med turbulensen med de många återkallningarna senaste året och efterföljande försäljningsproblem speciellt på den amerikanska marknaden.
Toyota placerar sig som världens 26:e mest värdefulla varumärke

Tredje starkaste varumärket i bilvärlden är japanska Honda som totalt över alla branscher placerar sig på 46:e plats. Hondas varumärke är värderat till 14,3 miljarder dollar vilket motsvarar 104,57 miljarder kronor. Jämfört med förra året har Honda backat i varumärkesvärde med två procent – de har alltså klarat sig ganska bra trots det tuffa ekonomiska klimatet senaste tiden.

Varumärkena i biltillverkarbranschen har i genomsnitt backat med 15 procent i värde det senaste året. Av de bilmärken som presenteras av Millward Brown är det endast Toyota (-27 procent), Porsche (-31) och Nissan (-16) som har haft det tuffare.
De tillverkare som det gått bäst för är Volkswagen, Ford och Audi. Denna trios varumärken har värdemässigt stigit med 20, 19 respektive 2 procent.

Världens 10 starkaste bilvarumärken
# Varumärke Värde ($) Förändring (%)
1 BMW 21,82 -9
2 Toyota 21,77 -27
3 Honda 14,30 -2
4 Mercedes 13,74 -11
5 Porsche 12,02 -31
6 Nissan 8,61 -16
7 Ford 7,04 19
8 Volkswagen 6,99 20
9 Audi 3,62 2
10 Renault 3,26 -4

Extern länk


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer