BMW X1 laddhybrid får elva mils räckvidd på el

BMW uppdaterar laddhybridvarianten av X1 med bland annat ny batteriteknik som ger högre energidensitet. Nu är räckvidden vid körning på el hela elva mil.

Hösten 2016 lanserade BMW modellen X1 xDrive25Le iPerformance, en X1 med förlängt axelavstånd och med en elmotor som assisterar bensinmotorn. Denna laddhybridmodell har sedan dess enbart sålts i Kina och så ska det förbli även efter den uppdatering av modellversionen som nu presenteras och som ska ställas ut på bilsalongen i Shanghai nästa månad.

Det mest intressanta X1 xDrive25Le modellår 2020 är inte att den har tappat namntillägget iPerformance, i likhet med andra nyare laddhybrider från märket, utan att den har en ny batteristruktur som medför högre energidensitet. Anoden i battericellerna har en ny fördelning mellan metallerna nickel, kobolt och mangan; åtta delar nickel, en del kobolt och en del mangan. Andelen nickel har höjts och sägs vara anledningen till den högre energidensiteten. Tack vare den större mängden nickel har andelen kobolt kunnat reduceras vilket är välkommet eftersom kobolt är en så kallad konfliktfylld metall. Den nya batteristrukturen har även medfört att batteripaketet har blivit tyngre, men endast med 2,5 kilo (nickel är dessutom en något tyngre metall än kobolt).

BMW X1 xDrive25Le 2020

Tidigare hade BMW X1 xDrive25Le en elektrisk räckvidd, enligt NEDC-körcykeln, på sex mil. Siffran har tack vare de nya battericellerna ökat med hela 83 procent till elva mil.
NEDC-körcykeln och laddhybrider är ingen bra kombination, men räckvidden är ändå imponerande i jämförelse med många andra laddhybrider som, baserat på NEDC, erbjuder hälften så lång räckvidd, om ens det.

Elmotorn arbetar parallellt med BMW:s trecylindriga 1,5-liters TwinPower Turbo-bensinmotor. Tillsammans levererar de 231 hästkrafter och 382 newtonmeter. 0-100 km/h går på 7,4 sekunder och förbrukningen vid blandad körning är 0,13 liter per mil, 0,05 liter mindre än tidigare.

Visa kommentarer