BMW och Volkswagen har tryckt ner 300 hästkrafter i sina kompakta suvar. Förnuftiga T-Roc ställs mot sportiga X2, men vem har lyckats få fram den roligaste produkten?

Ljudet när vår egen Rally-Kalle, Kalle Grundel, växlar från tvåan till trean med spinnande hjul längs den isbarkade och bitvis snötäckta landsvägen känns hämtat från Volkswagens forna WRC-satsning. Det snyggt släpande ljudet över den blixtsnabba växlingen tränger ut genom fyra (!) runda utblås i titan. Ljudet har slovenska tillverkaren av avgassystem, Akrapovic med största sannolikhet lagt mycket tid på. Då inte bara med den fina klangen i åtanke, utan främst med tanke på att avgassystemet kostar 38 700 kronor extra. Saftigt, men å andra sidan kan man unna sig en gediget ifylld tillvalslista på sin T-Roc R innan man kommer upp i summan BMW tar för X2 M35i.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

T-Roc R har en kaxigare grill med stående LED-ramper. X2 M35i ser ut som en vanlig X2 med M Sport-paket.

T-Roc R kan vid en första anblick nästan anses billig med sina 414 900 kr, att jämföra med X2 M35i på 536 100 kr. Med det sagt tar även Volkswagen bra betalt för sin upphottade T-Roc. Sneglar man bort från suvmarknaden erbjuds betydligt mer körglädje per krona. Honda Civic Type R, Ford Focus ST och Seat Leon Cupra är några exempel. Just koncernsyskonet Leon Cupra, med identisk drivlina som T-Roc R, kostar från 347 900 kronor i kombiutförande.

Med andra ord är det svårt att försvara något av dessa bilköp, men marknaden verkar inte ha några problem att betala en rejäl slant extra för en suv. Bakom ratten i BMW X2 känns det inte som en suv. Med sin låga körställning skulle det lika gärna kunna varit nya BMW 1-serie. De två är i grunden samma bil, axelavståndet är samma men X2 är ett par centimeter bredare, längre och tio centimeter högre. Största skillnaden återfinns i prisskillnaden på 77 200 kronor.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Interiören är av gamla skolan trots att X2 är en av BMW:s nyaste modeller.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Blå inlägg livar upp en interiör som skiljer sig väldigt lite från andra VW-produkter.

De små fönsterytorna ger en nästan klaustrofobisk känsla inne i X2. Sikten är dålig åt alla håll och kupén är mörk trots att bilen är extrautrustad med glastak. En släng av nostalgi kommer när jag vidare synar interiören som är av den äldre BMW-skolan. Detta trots att BMW X2 blev officiell så sent som i slutet av 2017. Inget fel på interiören i sig, ­funktionen är bra men har man suttit bakom ratten i bland andra nya 1 – och 3 serien blir insidan av X2 uråldrig.

Inne i Volkswagen T-Roc R är mycket raka motsatsen i jämförelse med X2. Stora glasytor och relativt låg fönsterlinje ger bra runtomsikt samtidigt som en viss suvkänsla infinner sig. Förarmiljön är som i vilken Volkswagen som helst och få detaljer skvallrar om att det här är en snabb bil.

300 hästkrafter och 400 Nm gör T-Roc R något svagare än X2 M35i som hämtar 306 hk och 450 Nm från en lika stor motor. Turboladdade tvålitersfyror sitter på tvären under huven i bägge duellanterna vilket innebär en välanvänd motor för Volkswagens del. Men för BMW är X2 M35i den första ”M-bilen” med färre än sex cylindrar. Det är även första gången en ”M-bil” har en tvärställd motor som i grunden driver framhjulen.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Tvärställd fyra är nytt i M-sammanhang. En framhjulsdriven karaktär lyser igenom.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Tvålitersfyran med turbo är samma som sitter i bland andra Volkswagen Golf R.

Kraftunderläget till trots går 0-100 km/h snabbare i folkan, 4,8 gentemot fem ­sekunder blankt. Låga siffror som hjälps av drivning på alla fyra hjulen. Att T-Roc R är snabbare har den mycket att tacka viktskillnaden för: Volkswagen T-Roc väger drygt 160 kg mindre än BMW X2. Vilket i sin tur beror på att T-Roc R är en något mindre, 13 cm kortare, bil. Kupén fylls av ett dovt ljud när jag sätter fart i T-Rocs hjulspår.

Utvändigt är BMW X2 inte lika högljudd som den Akrapovic-bestyckade folkvagnen, men när spjället i avgassystemet står på vid gavel skäms inte BMW:n för sig. Ljudet är rent och smattrar inte lika hektiskt och konstgjort vid gassläpp och nedväxlingar som den blå Volkswagen. Tyvärr tillkommer ett tillkonstlat basljud inne i kupén när sportläget är valt, något som är helt onödigt och gör att vi hellre kör X2 M35i i komfortläget. Spjällen öppnas nämligen även i komfortläget om gaspedalen trycks ner tillräckligt hårt. Accelerationsgreppet övertygar, fyrhjulsdriften arbetar effektivt och däcken finner greppet trots den rådande halkan. Continental ContiViking Contact 7 sitter på bilen och är det nordiska dubbfria däcket som vann vårt senaste vinterdäcktest med en imponerande greppnivå och hög komfort.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

BMW är den starkare men Volkswagen har flest utblås, överdrivet?

Ettan blir tvåan, tvåan blir trean och redan vid första fullgasaccelerationen visar den åttaväxlade automatlådan brister – det rycker till i bilen vid varje uppväxling. Växellådan upplevs vilja växla snabbare än vad den klarar av, eller som att motorn tappar turbo­trycket i växlingen och inte hinner få upp vridmomentet. Bilen känns tight och reagerar på mina rattrörelser utan nämnvärd fördröjning. Men känslan som förmedlas genom ­ratten är inte helt hundra och framvagnen ­saknar stabilitet. Speciellt under gaspådrag där fyrhjulsdriften visar en ­framhjulsdriven karaktär som spär på upplevelsen av en lösaktig framvagn.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Tredelat baksäte och gott om plats. Klart bättre än Volkswagen T-Roc.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Större bagageutrymme önskas, annars fungerar T-Roc bra som familjebil.

In i sväng har X2 en fin balans, men vidare växlar under – och överstyrning om vartannat och bilen blir oberäknelig. BMW X2 M35i har ­fartresurser som räcker och blir över och på torr asfalt trivs bilen bättre. Styrningen blir aldrig helt hundra men där får den nyttja sin motor mycket bättre, och det är just den ­kraftfulla motorn som är bilens starkaste kort. Men här och nu har jag problem att hänga på T-Roc:en. Och jag förstår varför när vi vänder tillbaka efter bilbytet.

Stolarna i Volkswagen T-Roc R har rejäla sidostöd som kramar om kroppen och direkt inger förtroende för bilen. Körställningen är bättre och sportigare än i BMW X2. Högerpedalen fälls ner, bakvagnen flyter ut samtidigt som styrkänslan är intakt – T-Roc R känns bakhjulsdriven på det hala underlaget. Styrningen är skön, konsekvent och samarbetar väl med chassits överstyrda beteende. Greppet i framdäcken är bra och nosen reagerar snabbt vid instyrning och med fyrhjulsdriftens bakhjulsdrivna karaktär går det lekande lätt att gasa sig ur svängarna.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Baksätet imponerar inte. Små rutor ger en instängd känsla.

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Ett förvånansvärt bra baksäte med tanke på bilens storlek. Här sitter vi bra med gott om utrymme.

Även motorn med sitt breda kraftregister och växel­lådans tveklösa och snabba växlingar bidrar till en riktigt kul upplevelse bakom ratten. I senare skede när vi kör bilarna på torr asfalt försvinner mycket av dramatiken i T-Roc och skillnaderna mellan bilarna krymper. Detta utan att Volkswagen blir omkörd av BMW. Styrning, växellåda och chassits följsamhet gör att vi fortfarande trivs bättre i T-Roc R än X2 M35i.

Vi tar oss upp på motorvägen och här visar båda bilarna väntade brister. Trots vinterdäck (T-Roc R, rullar på Continental ContiVikingContact 6) som hjälper till att hålla nere ljudnivån släpper både VW, men framför allt BMW in påtagligt med vägljud. Stötkomfort är inte heller någon paradgren för duellanterna där BMW X2 återigen är den sämre i jämförelsen. Vi förvånas av att varken X2 eller T-Roc är utrustade med justerbara stötdämpare, något som finns på tillvalslistan hos båda två och rekommenderas för dig som köpare.

Sammanfattningsvis är Volkswagen T-Roc roligare, modernare, bekvämare, billigare och har det bättre baksätet. BMW vinner ­egentligen bara en rond och det är bagageutrymmet. Den angivna bagagevolymen visar inte så stora skillnader men i verkligheten har X2 ett klart övertag. T-Roc har ett snålt tilltaget utrymme som blir knappt vid långresa med fyra personer och packning.

Och vinnaren är…

BMW X2 M35i xDrive mot Volkswagen T-Roc R

Foto: Patrik Lindgren

Efter dagens körning har varken jag eller Kalle några argument för att inte utse Volkswagen T-Roc R till vinnare. Och det kvarstår även om prisskillnaden inte vore ett faktum. Volkswagen T-Roc R vinner biltypens viktigaste roll: körglädje. Och det gör den med bravur och allra mest på vintervägar. BMW X2 M35i är ingen fullträff från BMW:s sida, vilket främst beror på att X2 inte är någon särskilt bra bil i grunden med sitt hårda chassi, sin instängda, trånga kupé och höga prislapp.

Modellversioner och priser

BMW
X2 sDrive18i – 331 100 kr
X2 sDrive18d – 372 100 kr
X2 xDrive20i – 404 100 kr
X2 xDrive20d – 408 100 kr
X2 M35i xDrive – 536 100 kr

Volkswagen
T-Roc TSI 115 – 237 900 kr
T-Roc TSI 150 – 254 900 kr
T-Roc TSI 190 4Motion – 293 900 kr
T-Roc TDI 150 4Motion – 299 900 kr
T-Roc R – 414 900 kr

BMW X2 M35i xDrive

Pris: 536 100 kronor.
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 000-6 250 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 750–4 500 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 267, längd 436, bredd 182, höjd 153, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 18,2. Tjänstevikt 1 742, maxlast 448, max släpvagnsvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470-1 355 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,84 l/mil. CO2 190 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt: 9 400 kronor/år första tre åren. Därefter 2 098 kronor per år.

För- & nackdelar

Motor.
+ Kraftfull och underhållande…
– Växellåda.
– …Synd att växellådan inte håller måttet. Ryckiga växlingar är inte acceptabelt.
– Komfort.
Bullrig och stötig, beteenden vi känner igen från tidigare tester av BMW X2.
– Pris.
BMW X2 är en dyr bil redan i grundutförande, ändå visar den många svagheter.

Volkswagen T-Roc R

Pris: 414 900 kronor.
Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500-6 200 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000–5 200 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/40 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 259, längd 423, bredd 182, höjd 157, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 18,2. Tjänstevikt 1 575, maxlast 495, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445-1 290 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,85 l/mil. CO2 192 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt: 9 614 kronor/år första tre åren. Därefter 2 142 kronor per år.

För- & nackdelar

+ Fyrhjulsdrift.
En bakhjulsdriven karaktär för körglädjen samt bra framkomlighet.
– Bagageutrymme.
Utrymmet baktill är i minsta laget och gör det svårare att ha T-Roc som endabil.
+ Motorljud.
Akrapovic har gjort ett bra jobb, men tar bra betalt för det.
– Pris.
Klart billigare än BMW, men ändå dyr.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer