BMW X4 officiell – fakta och bilder om X6-lillebrorsan

Nu visar BMW upp sin andra SAC – Sports Activity Coupé. X4 är en X3 i sportigare ”coupéutförande”, på samma sätt som X6 är i relation till X5. X4 har bensin- och dieselmotorer på mellan 184 och 313 hästkrafter som alla uppfyller Euro 6-normen.

Kort efter att BMW X6 lanserades under 2008 kom uppgifter om att en mindre variant, X4, var i görningen. För knappt ett år sedan dök X4 upp som konceptbil och därefter har vi sett allt naknare prototyper på spionbilder. Men nu är den här, BMW X4 som är märkets andra SAC, det vill säga Sports Activity Coupé. Kort och gott en suv i femdörrars halvkombiformat med coupéliknande taklinje. Om SAC-konceptet går hem i detta mindre format återstår att se, storebror X6 har sedan introduktionen sålt i 250 000 exemplar.

Precis som X6 är baserad på X5 är X4 baserad på X3, och precis som X6 är något trängre än X5 är X4 något trängre än X3 – trots att den med sina 467,1 centimeter är 1,4 centimeter längre än X3. I bagageutrymmet ryms mellan 500 och 1 400 liter beroende på om baksätesryggen, som är indelad i tre sektion enligt 40/20/40-principen, är i upprätt eller nedfällt läge. X3 rymmer mellan 550 och 1 600 liter.
Bakluckan på X4 är, till skillnad från X3, standardutrustad med elektrisk öppning och stängning. Som tillval finns BMW:s Smart Opener som med en fotrörelse opererar bakluckan. Bra att ha när man har händer fulla.
X4 är dessutom 3,6 centimeter lägre än X3, totalt 162,4 centimeter från marken till takets högsta punkt som är ovanför förarens och frampassagerarens huvud. Anledningen till den lägre totalhöjden stavas lägre markfrigång, alla 3,6 centimeter. Jämfört med X3 sitter de främre åkande två centimeter lägre och de i baksätet 2,8 centimeter lägre.
X4 rullar på hjul i storleken 18, 19 alternativt 20 tum och modellen kan förses med M Sport-paket och xLine-paket för att förändra utseendet.

Insidan ser mer eller mindre ut som i X3 men med den skillnaden att innertaket har en annan böjning vilket ger en annan profil på främst bakre dörrarna och dess fönster. För föraren och övriga åkande i bilen finns BMW ConnectedDrive med allt vad det innebär i form av uppkopplingsmöjligheter mellan människor, bil och världens utanför.

Sex olika motoralternativ är aktuella till BMW X4 till en början. Tre bensinmotorer och lika många dieselmotorer. Samtliga motorer är Euro 6-certifierade och matas med turbo enligt BMW:s TwinPower Turbo-princip.
Bensinpaletten utgörs av xDrive20i, xDrive28i och xDrive35i. Som synes är det endast fyrhjulsdrivet som gäller, det vill säga inga sDrive-versioner, enbart xDrive.
xDrive20i och xDrive28i har fyra cylindrar på totalt 2,0 liter som ger 184 hästkrafter och 270 newtonmeter respektive 245 hästkrafter och 350 newtonmeter. Prestandan för de båda uppges till 8,1 samt 6,4 sekunder vid acceleration 0-100 km/h och 212 respektive 232 km/h i toppfart. Förbruknings- och utsläppssiffrorna ligger på 0,72 respektive 0,73 liter per mil och 168 respektive 169 gram per kilometer.
xDrive35i har en rak sexa på 3,0 liter som levererar 306 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar 247 km/h. Den förbrukar 0,83 liter per mil vid blandad körning enligt den europeiska körcykeln vilket motsvarar 193 gram koldioxid per kilometer.

Dieselalternativen består av xDrive20d, xDrive30d och xDrive35d. Även här är det enbart fyrhjulsdrivet, precis som på bensinsidan.
xDrive20d har en rak fyra på 2,0 liter som ger 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 8,0 sekunder och toppar 212 km/h. Den vill ha 0,54 liter per mil (0,52 med automatlåda) och släpper ut 143 gram koldioxid per kilometer (138 med automatlåda).
xDrive30d och xDrive35d har trelitersmaskiner med sex cylindrar i rad. De lämnar ifrån sig 258 hästkrafter och 560 newtonmeter samt 313 hästkrafter och 630 newtonmeter. 0-100 km/h avverkar de på 5,8 och 5,2 sekunder medan toppfarten är 234 och 247 km/h. Snålast av de båda är xDrive30d med 0,59 liter per mil och 156 gram koldioxid per kilometer. xDrive35d är lite törstigare med sina 0,60 liter per mil och 157 gram per kilometer.

Alla motorer är standardutrustade med åttastegad Steptronic-automatlåda förutom instegsversionen på dieselsidan då xDrive20d har sexväxlad manuell låda som standard. Steptronic-lådan finns dock som tillval. Växlingspaddlar vid ratten är standard på alla automatlådeförsedda modellversioner. xDrive20d med manuell låda finns således inte med paddlar.

BMW X4, med internkod F26, marknadslanseras i Tyskland under juli månad i sommar. De tyska priserna börjar på 45 600 euro vilket motsvarar 402 000 kronor.

De svenska priserna för X4 är offentliga och ser ut som följer:

Modell Pris (kr)
xDrive20i 428 500
xDrive28i 488 500
xDrive35i 532 500
xDrive20d 422 400
xDrive30d 518 500
xDrive35d 572 500

Prispåslaget jämfört med X3 är 33 000 kronor, men då X4 har mer utrustning som standard än vad X3 har är skillnaden i själva verket betydligt mindre. Exempelvis är X4 xDrive20d med sina 422 400 kronor bara 6 500 kronor dyrare än motsvarande X3 xDrive20d (415 900 kr) eftersom bland annat xenonljus, parkeringssensorer bak, automatisk baklucka, Performance Control och variabel sportstyrning är standard i X4.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer