Konkurrensen för BMW X5 hårdnar rejält när Porsche släpper sin nya Cayenne och VW sin nya Touareg. BMW passar därför på att ge X5 ett försiktigt lyft, men på sedvanligt BMW-vis finns de största nyheterna under huven.

Det stora suvsegmentet får rejält nytillskott på Genèvesalongen i mars då nya versioner av Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg visas för första gången. BMW X5 är visserligen ingen gammal modell men i konkurrens med de kommande suvkusinerna från VW-familjen kan den få det tufft. Endast två år efter lanseringen väljer BMW att ge X5 ett högst försiktigt ansiktslyft.

Utseendemässigt kan det vara svårt att skilja en ansiktslyft X5 från den nuvarande. Vid en närmare titt ser man att fronten har fått några nya veck och luftintag inspirerade av X5 M. Baktill hittar vi nydesignade bakljus och en ny nedre spoiler. Runtom hela bilen hittas färre svarta plastdetaljer och fler detaljer som är lackade i bilens färg. Interiört är det inte heller mycket nytt bortsett från nytillkomna ”lyxtillägg” såsom ventilerade framstolar, eluppvärmd ratt, panoramaglastak, 4-zonsklimatanläggning, DVD-underhållningssystem, head up-display, kurvljus och helljusassistans.

För att hitta de riktigt intressanta nyheterna får vi lyfta på motorhuven och rota runt. Här har BMW nämligen bytt ut det mesta. Alla de fyra motoralternativen är numera turboladdade. På bensinsidan har den gamla motorn i xDrive35i bytts ut mot N55-motorn som även sitter i 535i GT och från och med i vår även i 3-serie Cab och Coupé. I stället för dubbelturbo har den nya motorn en twinscroll-singelturbo. Effekten är 306 hästkrafter och 400 Nm. 0-100 km/h går på 6,8 sekunder. BMW uppger en förbrukning på 1,01 liter per mil och koldioxidutsläpp på 236 gram per kilometer.

Värstingversionen heter numera xDrive50i, vilket innebär att den gamla 4,8-litersmotorn har fått ge plats för den turbomatade V8-motorn på 4,4 liter som numera finns i nästan alla BMW:s modeller. Med 407 hästar och 600 Nm får X5 nästan sportbilslika prestandasiffror – 0-100 km/h går på endast 5,5 sekunder. Förbrukning och utsläpp blir dock därefter, 1,25 l/mil och 292 g/km.

Dieselalternativen är xDrive30d med 245 hästar och nya xDrive40d som ersätter xDrive35d. xDrive40d bjuder på 306 hästar och 600 Nm. Förbrukningen är relativt låga 0,75 l/mil och utsläppen stannar på 198 g/km. Alla motorer kopplas till en åttastegad automatlåda som standard. xDrive-system har uppdaterats för att ge ett mer neutralt väguppträdande.

Test & provkörningar

    Läs mer


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer